این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 27 آبان 1404
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۰۹-۲۳۸
عنوان فارسی
بررسی ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی با تبادل رهبر- عضو و حمایت ادارک شده سرپرست: مطالعه موردی کتابخانههای عمومی استان کردستان
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی با تبادل رهبر- عضو و حمایت ادارک شده سرپرست در میان کارکنان کتابخانههای عمومی استان کردستان است.
روش:
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی، و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان کردستان (99 نفر) بوده، و نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهای متشکل از سه پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1996)، تبادل رهبر-عضو گرائن و یوهی باین (1995) و حمایت ادراک شده سرپرست روبین (2013) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط پنج نفر از متخصصین حوزه مورد بررسی تأیید گردید، و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب در هر بخش برابر با 785/0، 845/0 و 938/0 بهدست آمد. سپس، با استفاده از روشهای آمار توصیفی، توزیع فراوانی و آمار تحلیلی آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، ضریب همبستگی جزئی، آزمون سوبل، تی دونمونهای مستقل و من-ویتنی به تحلیل دادهها پرداخته شد.
یافتهها:
بین هر پنج بعد رفتار شهروندی سازمانی با تبادل رهبر-عضو و حمایت ادراک شده سرپرست، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین، حمایت ادراک شده سرپرست در ارتباط بین تبادل رهبر-عضو و دو بعد نوعدوستی و تکریم و تواضع، نقش میانجی ایفا میکند. در نهایت، جنسیت پاسخدهندگان با بعد نوعدوستی در ارتباط بود.
نتیجهگیری:
این احتمال وجود دارد که کارکنان رفتار شهروندی سازمانی را در پاسخ به حمایت درکشده سرپرست انجام دهند، و نه به عنوان ابزاری برای گرفتن پاداش. به بیان دیگر، کارکنان بهدلیل احساس رضایت از حمایتهای سرپرست خود، رفتار شهروندی سازمانی را بروز میدهند. از سوی دیگر، فقط نقش سرپرست نیست که باعث تقویت رفتار شهروندی سازمانی در محیط کار میشود، بلکه رفتار شهروندی سازمانی یک تلاش تیمی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استان کردستان، تبادل رهبر-عضو، حمایت ادارک شده سرپرست، رفتار شهروندی سازمانی، کتابخانههای عمومی،
عنوان انگلیسی
The relationship between Organizational Citizenship Behavior with Leader-Member Exchange and Perceived Supervisor Support in Kurdistan Public Libraries
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose:
The purpose of this study is to determine the relationship between organizational citizenship behavior, leader-member exchange, and perceived supervisor support among employees of public libraries in Kurdistan province.
Method:
The present research method is a survey type in terms of practical purpose and data collection method. The statistical population of this study includes all employees of public libraries in Kurdistan province, totaling 99 people, which was determined using the census method due to the small population size. Three standard questionnaires were utilized to collect data on Organizational Citizenship Behavior (Kanuski, 1996), Leaders-Member Exchange (Gran and Joey Bain, 1995), and perceived support for the Supervisor (Rubin, 2013). The content validity of the questionnaire was confirmed by five professors of information science, and the reliability was assessed using Cronbach's alpha, resulting in values of 0.785, 0.845, and 0.938. Data analysis was conducted using statistical coefficients such as correlation coefficient and multiple linear regression in SPSS software version 22.
Findings:
The findings showed a significant relationship between leader-member exchange and all five dimensions of organizational citizenship behavior, as well as the perceived support of the supervisor. Additionally, a significant relationship was found between the perceived support of the supervisor and organizational citizenship behavior. The perceived support of the supervisor was identified to play a mediating role in the relationship between leader-member exchange and the dimensions of altruism, respect, and humility. Lastly, the gender of the respondents was found to be related to the altruistic dimension.
Conclusion:
Based on the results obtained, it can be said that employees are more likely to engage in organizational citizenship behavior in response to perceived support from the supervisor rather than as a tool for rewarding. In other words, employee's express organizational citizenship behavior because they feel satisfied with the support of their supervisor. What is certain is that it is not only the role of the supervisor that strengthens the behavior of organizational citizenship in the workplace; organizational citizenship behavior is a team effort.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استان کردستان, تبادل رهبر-عضو, حمایت ادارک شده سرپرست, رفتار شهروندی سازمانی, کتابخانههای عمومی
نویسندگان مقاله
علی اکبر خاصه |
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سحر ناصری |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
فرامرز سهیلی |
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
مهری شهبازی |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://stim.qom.ac.ir/article_2072_d1d5f2b5da89219f290b0176f1347683.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات