این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 شهریور 1404
پرستاری کودکان
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۳-۳۰
عنوان فارسی
تببین رشد حرکتی اطفال ۲۳-۶ ماه با استفاده از انگیزش برتر با استفاده از پرسشنامه DMQ
چکیده فارسی مقاله
مقدمه
: انگیزش بعنوان انگیزه درونی کودک برای کسب توانمندی در یک تکلیف، به گونه ای که تکلیف ومهارت موردنظر تا اندازه ای چالش برانگیز باشد
تعریف میشود
.
هدف از تحقیق حاضر تببین رشد حرکتی (حرکات ظریف- درشت) اطفال 23-6 ماه با استفاده از انگیزش برتر
می باشد.
روش
:
روش پژوهش مطالعه حاضر، توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است،
جامعه آماری شامل کودکان دختر و پسر 23-6 ماه شهرستان شیراز است،
که در سال 1401 جمع آوری شدند، نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 334 کودک بوده که بصورت سیستماتیک مشخص شده بودند،
ابزار گردآوری اطلاعات شامل، پرسشنامه انگیزش برتر و پرسشنامه سن- مرحله(
(A.S.Q
بوده است.
نتایج
: مولفه انگیزش
0/04 از واریانس حرکات درشت را تببین کرد و
اندازه ضریب اثر استاندارد انگیزش بر رشد حرکات درشت 0/21 بود.ه است.
همچنین انگیزش
0/01 از واریانس حرکات ظریف کودکان را پیش بینی
کرد که
اندازه ضریب اثر استاندارد انگیزش بر رشد حرکات ظریف کودکان 0/11 است.
نتیجه گیری:
کودکانی که تاخیر رشد حرکتی دارند توسط مربیان و والدین با راهبردهای گوناگون مانند بازیهای ریتم دار و موزون برانگیخته شوند، تا بدین وسیله تاخیر های رشد حرکتی برطرف شود، ارزیابی انگیزش کودکان می تواند به متخصصان رشد حرکتی و کاردرمانگرها در علت تاخیر رشد حرکتی کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کودک، حرکات درشت، حرکات ظریف، انگیزش برتر
عنوان انگلیسی
Anticipation motor development of children aged 6-23 months by mastery motivation DMQ
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
: motivation is an inner psychological driving force that persuades children to make efforts to master activities or skills that are somewhat challenging, The aim of this study was to anticipate the motor development of children aged 6-23 months by mastery motivation.
Method
; The study was a descriptive- survey, in this study, 334 children were evaluated at 6-23 months of age in Shiraz, were collected in 1401, and were evaluated by mastery motivation questionnaire (DMQ18) and motor development by age & stage questionnaire (A.S.Q
Result
: The results showed that motivation predicted 0.04 of the variance of gross motor development and the standard coefficient of the effect of motivation on gross motor development is 0.21, also motivation predicted 0.01 of the variance of fine motor development of children and the standard coefficient of the effect of motivation on fine motor development is 0.11.
Conclusion
: Children with motor development delays can be motivated by teachers and parents with various strategies such as rhythmic games, so that the motor development delays can be eliminated. Children's motivation evaluation can help motor development specialists and occupational therapists in the cause of motor development delay.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
child, gross motor, fine motor, mastery motivation
نویسندگان مقاله
هاجر جهادیان سروستانی | hajar jahadiansarvestani
Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Humanities, Kazerun Branch, Islamic Azad University, Kazerun, Iran.
گروه تربیت بدنی و عوم ورزشی،دانشکده علوم انسانی، واحدکازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
نشانی اینترنتی
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-517-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات