|
پژوهش های نوین در تصمیم گیری، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۱-۹۱
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی عوامل زمینهای موثر بر نوآوری استراتژیک (مورد مطالعه: صنعت فوتبال) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: عوامل زمینهای تاثیرگذار زیادی بر نوآوری استراتژیک وجود دارد که علارغم اهمیت آن به صورت جامع بررسی نشده است، از این رو هدف از مطالعه حاضر شناسایی و مفهوم پردازی زمینههای نوآوری استراتژیک است. روششناسی: این پژوهش از نظر هدف توسعهای-کاربردی و از نظر رویکرد کیفی-کمی است. در بخش کیفی از دو رویکرد فراترکیب و مطالعه موردی و در بخش کمی از مدلسازی نرم دیمتل استفاده گردید. گردآوری دادهها در مرحله فراترکیب بر اساس تحلیل دادههای حاصل از مرور نظامند مطالعات در بازه زمانی 24 سال اخیر(1998 لغایت 2022)، مرحله مطالعه موردی مصاحبه با 21 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی و در مرحله پیمایشی از طریق پرسشنامه بوده است. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی تحلیل مفهوم، تحلیل محتوا و تحلیل تم و در بخش کمی از تکنیک دیمتل استفاده شده است. یافتههای پژوهش: نتیجه پژوهش نشان میدهد که زمینههای نوآوری استراتژیک در صنعت فوتبال در قالب پنج مقوله شناسایی گردیدند که عبارتند از ذینفعان کلیدی، عوامل سیاسی - قانونی، عوامل تکنولوژیکی، عوامل اجتماعی – روانشناختی و رقابت بین رقبای صنعت و محیط کسب و کار دسته بندی گردید. نوآوری پژوهش: نتایج پژوهش حاضر به مدیران و دست اندرکاران صنعت فوتبال کمک میکند تا با شناختن زمینههای نوآوریهای استراتژیک در صنعت فوتبال تصمیمات مناسبی در رابطه با باشگاهها خود داشته باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
موضوعات استراتژیک،نوآوری،زمینه های نوآوری استراتژیک،صنعت فوتبال، |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying contextual factors affecting strategic innovation
(case of study: football industry) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: There are many contextual factors influencing strategic innovation, which despite their importance have not been comprehensively investigated, hence the purpose of this study is to identify and conceptualize strategic innovation contexts. Methodology: This research is developmental-applicative in terms of objective and qualitative-quantitative in terms of approach. In the qualitative part, two meta-composite approaches and case study were used, and in the quantitative part, Dimetal soft modeling was used. The data collection in the meta-combination stage was based on the analysis of the data obtained from the systematic review of studies in the last 24 years (1998 to 2022), the case study stage was an interview with 21 academic and executive experts, and the survey stage was through a questionnaire. Is. For data analysis in the qualitative part, concept analysis, content analysis, and theme analysis, and in the quantitative part, Dimetal technique was used. Research findings: The results of the research show that the areas of strategic innovation in the football industry were identified in the form of five categories, which include key stakeholders, political-legal factors, technological factors, social-psychological factors, and competition between industry competitors and the business environment. It was categorized. Research Innovation: The results of this research help managers and those involved in the football industry to make appropriate decisions regarding their clubs by knowing the fields of strategic innovations in the football industry. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
موضوعات استراتژیک,نوآوری,زمینه های نوآوری استراتژیک,صنعت فوتبال |
|
نویسندگان مقاله |
رویا کلاتی | دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، تهران، ایران
اسدالله کردنائیج | استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
علی صابری | استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، تهران، ایران
حمیدرضا یزدانی | دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، تهران، ایران
قدرت الله باقری | دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://journal.saim.ir/article_711245_896dcd233a6b9204abad679c28374593.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|