این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اندیشه نوین دینی، جلد ۲۰، شماره ۷۷، صفحات ۷-۰

عنوان فارسی نقد و بررسی نظر فخر رازی در مورد هدف خلقت انسان با محوریت آیه ۵۶ سوره ذاریات
چکیده فارسی مقاله قرآن کریم در آیه 56 سوره ذاریات هدف از خلقت جن و انس را عبادت خدا معرفی می‌کند. عدلیه با استناد به این آیه معتقد است هدف خداوند متعال از خلقت انسان و جنیان، عبادت و بندگی خداوند متعال است و هرگز افعال الهی بدون هدف نیست. اما فخر رازی در تفسیر این آیه می‌گوید: چون خداوند کامل و بی‌نیاز است، هیچ هدفی از فعل خود ندارد، لذا «لام» در «لِیَعْبُدُون» لام غرض نیست و لام عاقبت است و اگر هم لام غرض باشد، به معنای هدف حقیقی نیست و تنها دال بر هدف مجازی است. لذا این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و کتابخانه‌ای به نقد و بررسی نظر فخر رازی ذیل آیه می‌پردازد و در پاسخ به فخر رازی بیان می‌شود که ذات خداوند کامل و بی‌نیاز است و هدف او به فعلش برمی‌گردد، یعنی خداوند متعال جن و انس را خلق کرد تا با عبادت و بندگی به رشد و تعالی برسند. مجازی بودن غرض نیز قابل قبول نیست، زیرا اصل بر حقیقی بودن معنای جمله است و بدون قرینه باید بر معنای حقیقی حمل شود. در نتیجه تفسیر فخر رازی از آیه صحیح نیست و بر مبنای پیش‌فرض و مبنای کلامی نادرست او بوده است.
قرآن کریم در آیه 56 سوره ذاریات هدف از خلقت جن و انس را عبادت خدا معرفی می‌کند. عدلیه با استناد به این آیه معتقد است هدف خداوند متعال از خلقت انسان و جنیان، عبادت و بندگی خداوند متعال است و هرگز افعال الهی بدون هدف نیست. اما فخر رازی در تفسیر این آیه می‌گوید: چون خداوند کامل و بی‌نیاز است، هیچ هدفی از فعل خود ندارد، لذا «لام» در «لِیَعْبُدُون» لام غرض نیست و لام عاقبت است و اگر هم لام غرض باشد، به معنای هدف حقیقی نیست و تنها دال بر هدف مجازی است. لذا این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و کتابخانه‌ای به نقد و بررسی نظر فخر رازی ذیل آیه می‌پردازد و در پاسخ به فخر رازی بیان می‌شود که ذات خداوند کامل و بی‌نیاز است و هدف او به فعلش برمی‌گردد، یعنی خداوند متعال جن و انس را خلق کرد تا با عبادت و بندگی به رشد و تعالی برسند. مجازی بودن غرض نیز قابل قبول نیست، زیرا اصل بر حقیقی بودن معنای جمله است و بدون قرینه باید بر معنای حقیقی حمل شود. در نتیجه تفسیر فخر رازی از آیه صحیح نیست و بر مبنای پیش‌فرض و مبنای کلامی نادرست او بوده است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هدف از خلقت،فخر رازی،عبادت،معنای عبادت،تکامل ذات،جن،انس،تکامل،آیه 56 ذاریات،حکمت،عبث،بیهوده،بی‌نیازی خدا،کامل بودن ذات،تکامل در ذات

عنوان انگلیسی نقد و بررسی نظر فخر رازی در مورد هدف خلقت با محوریت آیه 56 سوره ذاریات
چکیده انگلیسی مقاله قرآن کریم در آیه 56 سوره ذاریات هدف از خلقت جن و انس را عبادت خدا معرفی می‌کند. عدلیه با استناد به این آیه معتقد است هدف خداوند متعال از خلقت انسان و جنیان، عبادت و بندگی خداوند متعال است و هرگز افعال الهی بدون هدف نیست. اما فخر رازی در تفسیر این آیه می‌گوید: چون خداوند کامل و بی‌نیاز است، هیچ هدفی از فعل خود ندارد، لذا «لام» در «لِیَعْبُدُون» لام غرض نیست و لام عاقبت است و اگر هم لام غرض باشد، به معنای هدف حقیقی نیست و تنها دال بر هدف مجازی است. لذا این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و کتابخانه‌ای به نقد و بررسی نظر فخر رازی ذیل آیه می‌پردازد و در پاسخ به فخر رازی بیان می‌شود که ذات خداوند کامل و بی‌نیاز است و هدف او به فعلش برمی‌گردد، یعنی خداوند متعال جن و انس را خلق کرد تا با عبادت و بندگی به رشد و تعالی برسند. مجازی بودن غرض نیز قابل قبول نیست، زیرا اصل بر حقیقی بودن معنای جمله است و بدون قرینه باید بر معنای حقیقی حمل شود. در نتیجه تفسیر فخر رازی از آیه صحیح نیست و بر مبنای پیش‌فرض و مبنای کلامی نادرست او بوده است.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هدف از خلقت,جن و انس,فخر رازی,عبادت,معنای عبادت,تکامل ذات,عبث.

نویسندگان مقاله محمد فرضی پوریان | mohammad farzipoor
Faculty of Razi University, Kermanshah
هیئت علمی دانشگاه رازی، کرمانشاه


نشانی اینترنتی http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1781-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کلام قدیم
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات