این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 14 آذر 1404
اندیشه نوین دینی
، جلد ۲۰، شماره ۷۷، صفحات ۷-۰
عنوان فارسی
نقد و بررسی نظر فخر رازی در مورد هدف خلقت انسان با محوریت آیه ۵۶ سوره ذاریات
چکیده فارسی مقاله
قرآن کریم در آیه 56 سوره ذاریات هدف از خلقت جن و انس را عبادت خدا معرفی میکند. عدلیه با استناد به این آیه معتقد است هدف خداوند متعال از خلقت انسان و جنیان، عبادت و بندگی خداوند متعال است و هرگز افعال الهی بدون هدف نیست. اما فخر رازی در تفسیر این آیه میگوید: چون خداوند کامل و بینیاز است، هیچ هدفی از فعل خود ندارد، لذا «لام» در «
لِیَعْبُدُون
» لام غرض نیست و لام عاقبت است و اگر هم لام غرض باشد، به معنای هدف حقیقی نیست و تنها دال بر هدف مجازی است. لذا این نوشتار با روش توصیفی
–
تحلیلی و کتابخانهای به نقد و بررسی نظر فخر رازی ذیل آیه میپردازد و در پاسخ به فخر رازی بیان میشود که ذات خداوند کامل و بینیاز است و هدف او به فعلش برمیگردد، یعنی خداوند متعال جن و انس را خلق کرد تا با عبادت و بندگی به رشد و تعالی برسند. مجازی بودن غرض نیز قابل قبول نیست، زیرا اصل بر حقیقی بودن معنای جمله است و بدون قرینه باید بر معنای حقیقی حمل شود. در نتیجه تفسیر فخر رازی از آیه صحیح نیست و بر مبنای پیشفرض و مبنای کلامی نادرست او بوده است.
قرآن کریم در آیه 56 سوره ذاریات هدف از خلقت جن و انس را عبادت خدا معرفی میکند. عدلیه با استناد به این آیه معتقد است هدف خداوند متعال از خلقت انسان و جنیان، عبادت و بندگی خداوند متعال است و هرگز افعال الهی بدون هدف نیست. اما فخر رازی در تفسیر این آیه میگوید: چون خداوند کامل و بینیاز است، هیچ هدفی از فعل خود ندارد، لذا «لام» در «
لِیَعْبُدُون
» لام غرض نیست و لام عاقبت است و اگر هم لام غرض باشد، به معنای هدف حقیقی نیست و تنها دال بر هدف مجازی است. لذا این نوشتار با روش توصیفی
–
تحلیلی و کتابخانهای به نقد و بررسی نظر فخر رازی ذیل آیه میپردازد و در پاسخ به فخر رازی بیان میشود که ذات خداوند کامل و بینیاز است و هدف او به فعلش برمیگردد، یعنی خداوند متعال جن و انس را خلق کرد تا با عبادت و بندگی به رشد و تعالی برسند. مجازی بودن غرض نیز قابل قبول نیست، زیرا اصل بر حقیقی بودن معنای جمله است و بدون قرینه باید بر معنای حقیقی حمل شود. در نتیجه تفسیر فخر رازی از آیه صحیح نیست و بر مبنای پیشفرض و مبنای کلامی نادرست او بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هدف از خلقت،فخر رازی،عبادت،معنای عبادت،تکامل ذات،جن،انس،تکامل،آیه 56 ذاریات،حکمت،عبث،بیهوده،بینیازی خدا،کامل بودن ذات،تکامل در ذات
عنوان انگلیسی
نقد و بررسی نظر فخر رازی در مورد هدف خلقت با محوریت آیه 56 سوره ذاریات
چکیده انگلیسی مقاله
قرآن کریم در آیه 56 سوره ذاریات هدف از خلقت جن و انس را عبادت خدا معرفی میکند. عدلیه با استناد به این آیه معتقد است هدف خداوند متعال از خلقت انسان و جنیان، عبادت و بندگی خداوند متعال است و هرگز افعال الهی بدون هدف نیست. اما فخر رازی در تفسیر این آیه میگوید: چون خداوند کامل و بینیاز است، هیچ هدفی از فعل خود ندارد، لذا «لام» در «
لِیَعْبُدُون
» لام غرض نیست و لام عاقبت است و اگر هم لام غرض باشد، به معنای هدف حقیقی نیست و تنها دال بر هدف مجازی است. لذا این نوشتار با روش توصیفی
–
تحلیلی و کتابخانهای به نقد و بررسی نظر فخر رازی ذیل آیه میپردازد و در پاسخ به فخر رازی بیان میشود که ذات خداوند کامل و بینیاز است و هدف او به فعلش برمیگردد، یعنی خداوند متعال جن و انس را خلق کرد تا با عبادت و بندگی به رشد و تعالی برسند. مجازی بودن غرض نیز قابل قبول نیست، زیرا اصل بر حقیقی بودن معنای جمله است و بدون قرینه باید بر معنای حقیقی حمل شود. در نتیجه تفسیر فخر رازی از آیه صحیح نیست و بر مبنای پیشفرض و مبنای کلامی نادرست او بوده است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هدف از خلقت,جن و انس,فخر رازی,عبادت,معنای عبادت,تکامل ذات,عبث.
نویسندگان مقاله
محمد فرضی پوریان | mohammad farzipoor
Faculty of Razi University, Kermanshah
هیئت علمی دانشگاه رازی، کرمانشاه
نشانی اینترنتی
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1781-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کلام قدیم
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات