این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۹۱-۱۰۴

عنوان فارسی اثربخشی هنردرمانی متمرکز بر شفقت بر تحمل آشفتگی نوجوانان دختر بدسرپرست و بی‌سرپرست: یک مطالعه نیمه‌تجربی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست با چالش‌های فراوانی مواجه هستند و توجه به سلامت روان آن‌ها بسیار با اهمیت است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی هنردرمانی متمرکز بر شفقت بر تحمل آشفتگی نوجوانان دختر بدسرپرست و بی‌سرپرست بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود. جامعه آماری کلیه نوجوانان دختر بدسرپرست و بی‌سرپرست شهر بوشهر در سال 1402 بود. حجم نمونه 30 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای هنردرمانی متمرکز بر شفقت قرار گرفتند، در حالی‌که گروه کنترل مداخله‌ای را دریافت نکرد. ابزار جمع‌آوی اطلاعات مقیاس تحمل آشفتگی Simons و Gaher (2005) بود. داده‌ها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه ‌و تحلیل شدند.
یافتهها: هنردرمانی متمرکز بر شفقت بر تحمل آشفتگی نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست مؤثر بود. مجذور اتا نشان داد که 5/18 درصد از واریانس تحمل، 7/18 درصد از واریانس جذب، 9/16 درصد از واریانس ارزیابی و 6/20 درصد از واریانس تنظیم ناشی از اثربخشی هنردرمانی متمرکز بر شفقت است (001/0>P).
نتیجهگیری: هنردرمانی متمرکز بر شفقت بر افزایش تحمل آشفتگیهای هیجانی در دختران نوجوان بدسرپرست و بی‌سرپرست مؤثر بوده است. از این رو، پیشنهاد می‌‌‌گردد این درمان در سازمان‌های در تعامل با افراد آسیب دیده در جهت افزایش تحمل آشفتگی و سلامت روان ایشان استفاده شود.
واژههای کلیدی: هنردرمانی، شفقت، آشفتگی، نوجوانان
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنردرمانی، شفقت، آشفتگی، نوجوانان

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Art Therapy Focused on Compassion on the Distress Tolerance in Abused and Neglected Adolescent Girls: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Adolescents who are abused and neglected face many challenges, and it is imperative to pay attention to their mental health.The purpose of the present study was to determine the effectiveness of art therapy focused on compassion on the distress tolerance of abused and neglected adolescent girls.
Materials and Methods: This study is a quasi-experimental study that was conducted with a pre-test and post-test design. The statistical population was all abused and neglected female adolescents of Bushehr City in 2023. The sample size was 30 people selected by the convenience sampling method and randomly assigned into the experimental and control groups (15 people in either group). The experimental group underwent 10 sessions of 90 minutes of compassion-focused art therapy, while the control group received no intervention. The instrument to gather data was Simons and Gaher's (2005) Disturbance Tolerance Scale. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance.
Results: Art therapy focused on compassion was effective in tolerating the turmoil of abused and neglected adolescents. Eta squared showed that 18.5% of tolerance variance, 18.7% of absorption variance, 16.9% of evaluation variance, and 20.6% of adjustment variance are due to the effectiveness of art therapy focused on compassion (p<0.001).
Conclusion: Art therapy focused on compassion has been effective in increasing tolerance of emotional disturbances in abused and neglected adolescent girls. Therefore, it is recommended that this treatment be used in organizations interacting with injured people to increase the tolerance of disturbance and increase their mental health.
Keywords: Art therapy, Compassion, Distress, Adolescents
Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical Considerations: The Ethics Committee of University of Mohaghegh Ardabili approved the study (IR.UMA.REC.1401.096).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Sajjad Basharpoor, Zahra Saeedi, Alireza Hosseini sadr, Mohammad Narimani
- Methodology: Sajjad Basharpoor
- Data collection: Zahra Saeedi
- Formal analysis: Zahra Saeedi
- Supervision: Sajjad Basharpoor
- Project administration: Sajjad Basharpoor
- Writing - original draft: Zahra Saeedi
- Writing - review & editing: Zahra Saeedi, Sajjad Basharpoor
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Art therapy, Compassion, Distress, Adolescents

نویسندگان مقاله زهرا سعیدی | zahra saeedi
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

سجاد بشرپور | sajjad basharpoor
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

محمد نریمانی | mohammad narimani
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

علیرضا حسینی صدر | alireza hosseini sadr
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6461-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات