داستان پژوهی، جلد ۱۵، شماره ۵۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی شعر التفعیله وتلقائیه البناء الشعری فی أعمال سنان أنطون الشعریه
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی شعر تفعیله در دیوان‌های شعری سنان آنتوان می‌پردازد. شاعر بواسطه شعر تفعلیه از بحرهای شعر سنتی که شاعران جریان سنتی شعر بدان وفادارند فاصله می‌گیرد؛ زیرا شاعر در این ساختار جهت بیان تجربه شعری خود از جنبه‌های ظاهری شعر درمی‌گذرد و به مدد الهامات شعری و رمزپردازی جهت دستیابی به دیدگاه جدید شعری خویش از این قالب بهره می‌برد و ابعاد تجربه زندگی معاصرش را بدان می‌بخشد. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی به تبیین مفهوم شعر تفعیله و بیان جلوه‌های فنی آن در اشعار سنان آنتون می‌پردازد تا چارچوب‌های مختلف فرهنگی وی را از خلال شعر تفعیله نشان داده و ساختار کلی قصیده در قالب شعر تفعلیه را در سروده‌های وی نمایان سازد. با بررسی ساختار قصیده های شعری سنان شیوه‌های بیانی شاعر که در قالب ترکیبات نحوی و یا واژگان مفرد نمود یافته آشکار می شود به گونه‌ای که ساختار شعر تفعیله مانعی برای ترسیم تجربه شعری وی نیست و از ارزش زیبایی‌شناختی آن نمیکاهد. از نتایج پژوهش می‌توان به بسامد بالای ایقاع در اشعار سنان اشاره کرد. شاعر، خود را قید وزن رها ساخته و جنبه غیرارادی ذهن در گسترش اندیشه‌های وی در قالب اشکال مختلف هندسی در شعرش بازتاب می‌یابد و به نوعی تابلوی گفتاری تبدیل می‌شود. در شعر سنان نمونه‌های بسیاری از قافیه‌های مرسل، متتابع و مرکب وجود دارد. ایقاع در شعر آنتون در تنوع بحرهای شعری خود را نمایان می‌سازد. شاعر از بحرهای شعری مرسوم و از قید وزن‌های عروضی که از ویژگی‌های اصلی شعر سپید است رها می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شعر تفعلیه، سنان أنطون، موشور مبلل بالحروب، لیل واحد فی کل المدن، کما فی السماء،

عنوان انگلیسی Iambic poetry and the spontaneity of poetic construction in the works of Sinan Antoon
چکیده انگلیسی مقاله This study examines Sinan Antoon's Taf'aila poem within the collections of "Mooshor Maball Bilharb," "Laylun Wahidun fi Kull al-Mudun," and "Kama fi al-Sama." Through this poem, Antoon breaks free from the traditional poetry constraints created by Khalil and followed by other traditional poets. He expresses his poetic experience using the aesthetic aspects of poetry, drawing on poetic inspiration and codes to achieve his new poetic perspective. The poem's free structure allows for greater freedom of expression, as Antoon can convey his emotions and poetic experience without worrying about specific Taf'aila numbers or the need for rhyme. Contemporary life. The study attempted to answer the question of how Sinan Antoun employed iambic poetry and its rhythm in communicating his poetic experience that he wanted; There are many forms of creativity in terms of selection, selection and employment of a text that gives a product that may exceed the idea of mere selection of words, which is what we call the poetic experience. Antoon's poetry frequently employs rhythm, breaking free from traditional metric constraints by using various geometric shapes to transform his poems into verbal paintings. His poetry showcases examples of Mursal, Muttabi', and Murakkab rhymes that reflect his moods and emotions. However, his work reveals excessive despair and an absence of resolution to the crisis, possibly due to the ongoing nature of the conflict. As a result, the poetic discourse should continue to address unresolved issues.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شعر تفعلیه, سنان أنطون, موشور مبلل بالحروب, لیل واحد فی کل المدن, کما فی السماء

نویسندگان مقاله ابراهیم اناری بزچلوئی |
گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

دعاء نجم عبدالیمه البوصی |
گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

محمود شهبازی |
گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

احمد امیدعلی |
گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اراک، اراک، ایران


نشانی اینترنتی https://lem.journals.ikiu.ac.ir/article_3338_bb48363a4841367a022c90a4dd838399.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات