تحقیقات موتور، جلد ۷۱، شماره ۲، صفحات ۴۰-۵۴

عنوان فارسی مطالعه تجربی تعیین نیروی اصطکاک بین حلقه و استوانه‌ با سنجش حرکت سمبه
چکیده فارسی مقاله سازوکار رفت و برگشتی استوانه‌-سمبه‌ یکی از غالب‌­ترین طرح‌ها از آغاز اختراع موتور‌‌های احتراق داخلی تا به حال بوده است. با کاهش اصطکاک بین استوانه‌ و سمبه‌ می‌­توان حرکت رفت و برگشتی سمبه‌ را براحتی میسر ساخت. فشار داخل استوانه‌ در مراحل تراکم و انبساط مقادیر خیلی قویتری نسبت به محفظه میل‌­لنگ دارد و به دلیل حرکت سمبه‌ در داخل استوانه‌ و تغییر دمای آن در طول کارکرد موتور، وجود لقی بین آن­‌دو ضروری است. این لقی، شکاف‌هایی را بین محفظه استوانه‌ و محفظه میل‌لنگ بوجود می‌آورد. با استقرار حلقه الاستیک دهان­‌باز در شیار مخصوص آن روی سمبه‌ مانع جدی برای عبور جریان ایجاد می‌­شود. با این وجود اصصکاک بین حلقه و استوانه‌ علاوه بر اتلاف کار می‌­تواند سبب حرکت نسبی حلقه در شیار خود طی رفت و برگشت سمبه‌ شود و هندسه نشتی را تغییر دهد، لذا نیروی اصطکاک حلقه حائز اهمیت است. در کار حاضر برای اندازه‌گیری این اصطکاک یک روش دقیق تجربی بکمک دستگاه جرم-قرقره-ریسمان مجهز به حسگر اندازه‌گیری جابجایی پیشنهاد و استفاده شده است. پس از برآورد تجربی-تحلیلی گشتاور مقام قرقره‌­ها، نیروی اصطکاک در دو حالت سمبه‌ بدون حلقه و سمبه‌ با حلقه اندازه‌­گیری و محاسبه شد تا از روی آنها نیروی اصطکاک حلقه را برآورد کرد. نتایج حاصله نشان داد که نیروی اصطکاک یک حلقه فشاری 2.87 نیوتن بود و اگرچه سمبه‌ تحت حرکت قائم، بار جانبی ملموسی نداشت اما ملاحظه شد که نیروی اصطکاک آن حدود 77% اصطکاک حلقه فشاری بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موتور،نیروی اصطکاک،سمبه،حلقه،بوش استوانه،

عنوان انگلیسی An experimental study of determining friction force between ring and cylinder by ‎measuring piston movement
چکیده انگلیسی مقاله The cylinder-piston reciprocating mechanism has been one of the most dominant designs since the invention of internal combustion engines. By reducing friction between the cylinder and piston of the engine, the reciprocating movement of the piston can be made possible, easily. The pressure inside the cylinder during the compression and expansion strokes is much higher than in the crankcase. Due to the movement of the piston inside the cylinder and its temperature change during the engine operation, a clearance needs to be between them. The clearance creates some crevices between the cylinder chamber and the crankcase. By placing the open-mouthed elastic rings in their special grooves on the piston, some serious flowing obstacles are created. However, in addition to the loss of work, the friction between the rings and cylinder can cause the relative motion of the rings in their grooves during the reciprocating movement of the piston and change the blowby geometry, so the ring friction forces are important. In the present work, an accurate experimental method is proposed and used to measure the friction of a ring with a cylinder applying a mass-pulley-string set, equipped with a displacement measurement sensor. After the experimental-analytical estimation of pulley-resistant torques, to extract the friction force of the ring, the friction force was measured and calculated in two states piston without ring and piston with ring. The results showed that the friction force of a compression ring was 2.87 N and although the piston under vertical movement had no noticeable lateral load, it was observed that its friction force was about 77% of the compression ring friction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتور,نیروی اصطکاک,سمبه,حلقه,بوش استوانه

نویسندگان مقاله ابراهیم عبدی اقدم |
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران‏

نیما مرادی |
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران‏

محمد وجدی |
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران‏


نشانی اینترنتی https://www.engineresearch.ir/article_712686_c48a7fe547f540e2e3173dd4ab3911f0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات