تحقیقات موتور، جلد ۷۱، شماره ۲، صفحات ۱۸-۲۹

عنوان فارسی کاهش آلایندگی و مصرف سوخت موتور دیزلی با زینه‌‌بندی مجدد برنامه رایانه موتور و پس‌پالایش
چکیده فارسی مقاله در این مطالعه، برنامه رایانه موتور دیزل OM 457 تولیدی شرکت ایدم زینه‌‌بندی مجدد شده و همچنین پس‌پالایش SCR در مسیر گازهای خروجی موتور نصب شده است که در نهایت با حفظ عملکرد موتور، استاندارد آلایندگی آن به اروپا 5EEV  ارتقا یافته و مصرف سوخت موتور نیز کاهش یافته است. با این ارتقای صورت گرفته، آلاینده CO2 موتور نیز کاهش یافته که در کاهش گازهای گلخانه‌ای که باعث گرم شدن زمین می‌گردند، مؤثر است. همچنین این ارتقا بدون تغییر در طرح موتور و فقط با زینه‌‌بندی مجدد برنامه رایانه موتور صورت گرفته که باعث کاهش هزینه طرح نیز شده است. موتور پایه OM 457 دارای استاندارد آلایندگی اروپا 3 است که با پس‌پالایش DPF بر روی خودروها نصب می‌شود که DPF گران است و همچنین DPF به گوگرد موجود در گازوئیل بسیار حساس است و گازوئیل‌های مورد استفاده در کشور، گوگرد شدیدی دارند و باعث خرابی زودهنگام DPF می‌شوند. حال با این ارتقای استاندارد آلایندگی موتور به اروپا 5 EEV  بدون استفاده از DPF مشکل قیمت و حساسیت به گوگرد DPF نیز حل شده و پس‌پالایش SCR حساسیتی نسبت به گوگرد سوخت ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موتور دیزلی OM457،آلایندگی،مصرف سوخت،زینه‌‌بندی رایانه موتور،پس‌پالایش،

عنوان انگلیسی Reduction of emissions and fuel consumption of diesel engines by ECU program recalibration and ‎after-treatment system
چکیده انگلیسی مقاله In this study, the ECU program of the OM 457 diesel engine manufactured by IDEM Co. has been recalibrated and SCR after-treatment has been installed in the exhaust gas path of the engine, which finally, by maintaining the engine performance, its emission standard has been upgraded to Euro 5EEV and the fuel consumption of the engine has also been reduced. With this upgrade, the engine's CO2 emissions have also been reduced, which is effective in reducing greenhouse gases that cause global warming. Also, this upgrade was done without changing the engine design and only by recalibrating the ECU program, which also reduced the cost of the project. The basic OM 457 engine has the Euro 3 emission standard, which is installed on vehicles with DPF after-treatment, which DPF has a high price, and also DPF is very sensitive to the sulfur in fuel, and the gasoil used in the country has high sulfur, causing early DPF failure. Now, with this upgrade of the engine emission standard to Euro 5 EEV without using DPF, the problem of price and sensitivity of DPF to sulfur has also been solved, and SCR after-treatment is not sensitive to fuel sulfur. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتور دیزلی OM457,آلایندگی,مصرف سوخت,زینه‏‌بندی رایانه موتور,پس‌پالایش

نویسندگان مقاله ابراهیم اکبرپوران خیاطی |
شرکت ایدم‏، تبریز، ایران

بهروز نجاری |
شرکت ایدم‏، تبریز، ایران

آرش آراوند |
شرکت ایدم‏، تبریز، ایران

هادی رهبری آسیابی |
شرکت ایدم‏، تبریز، ایران

مصطفی زارع |
شرکت ایدم‏، تبریز، ایران

میلاد خراسانی |
شرکت ایدم‏، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://www.engineresearch.ir/article_712857_f8d429e587938c4a17ac755a42204d81.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات