این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 شهریور 1404
آموزش محیط زیست و توسعه پایدار
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۷۵-۱۹۵
عنوان فارسی
فرا تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز (مطالعه موردی: مشتریان کسبوکارهای اشتراکی تهران)
چکیده فارسی مقاله
افزایش ناگهانی جمعیت در سالهای اخیر، منجر به افزایش مصرف بیرویه منابع، تغییرات آب و هوایی، افزایش گازهای گلخانهای و انقراض گونههای نادر شده است. تلاش برای حفاظت از محیطزیست به یک نگرانی جهانی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و طبقهبندی عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز توسط مصرفکنندگان است. بیشترین ضرورت پژوهش در شرایط فعلی، شناسایی عوامل مؤثر بر تغییر رفتار مصرفکنندگان هنگام خرید است. پژوهش، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش اجرا توصیفی - پیمایشی است. برای جمعآوری اطلاعات و دادههای موردنیاز از بررسیهای اسنادی و مطالعات میدانی استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته و بهصورت کاملاً تصادفی بین مشتریان کسبوکارهای اشتراکی در شهر تهران توزیع گردید. پایایی آلفای کرونباخ در این مطالعه 83/0 به دست آمد. حجم جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 نفر تعیین گردید. برای تجزیهوتحلیل همپوشانی دورانی و ماتریس همبستگی عوامل، از روش تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون KMO، بارتلت و اسکری کتل در محیط نرمافزار SPSS استفاده گردید. نتایج حاصل نشان داد که عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز به ترتیب عبارتاند از: گسترش دانش محیطزیستی، تغییر در نگرش افراد، کنترل رفتاری و مسئولیتهای اجتماعی، هنجارهای ذهنی و برداشت از خود و سبک زندگی و ارزشهای ادراکشده توسط مصرفکنندگان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناسایی و طبقهبندی، رفتار، خرید سبز،
عنوان انگلیسی
Meta-analysis of Factors Affecting Green Purchase Behavior (Case Study: Customers of Shared Businesses in Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
The sudden increase in population in recent years has led to an over-consumption of resources, climate change, a rise in greenhouse gases, and the extinction of rare species. Efforts to protect the environment have become a global concern. The purpose of this study is to identify and classify the factors affecting green purchase behavior by consumers. The most important research need in the current situation is to identify the factors influencing changes in consumer behavior when purchasing. The research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of implementation method. Documentary, library, and field studies have been used to collect the required information and data. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, which was distributed randomly among the clients of shared businesses in Tehran. The reliability of Cronbach's alpha in this study was 0.83. The size of the statistical population was determined based on Cochran's formula of 384 people. Exploratory factor analysis, KMO test, Bartlett, and Scree Cattle tests in SPSS software were used to analyze the internal overlap and factor correlation matrix. The results showed that the factors affecting green purchase behavior are: expansion of environmental knowledge, change in attitudes, behavioral control and social responsibilities, mental norms and self-perception, and lifestyle and values perceived by consumers, respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شناسایی و طبقهبندی, رفتار, خرید سبز
نویسندگان مقاله
سید حبیب موسوی راشدی |
دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
وحید مکی زاده |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران و استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس
اسماعیل حسن پور |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی ،قشم، ایران
نشانی اینترنتی
https://ee.journals.pnu.ac.ir/article_9880_f24744dfcd58b317341d54ded4248268.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات