مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۶، شماره ۱۴۴، صفحات ۶۵-۷۵

عنوان فارسی تحلیلی بر رضایتمندی بیماران از اجرای طرح پزشک خانواده شهری در استان مازندران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پزشک خانواده موظف به ارائه خدمات با کیفیت، جامع و متناسب با نیاز مردم برای تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جمعیت تحت پوشش خود می‌باشد تا رضایت بیماران‌شان را جلب نمایند، لذا پژوهش حاضر با هدف تحلیلی بر رضایتمندی بیماران از اجرای طرح پزشک خانواده شهری در استان مازندران در سال 94 اجرا شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تعداد 1500 بیمار با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای از بین نمونه‌ها در شهرهای مختلف استان مازندران انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها توسط پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر اهداف پژوهش با 30 گویه در شش بعد شامل: خدمات، ارائه خدمات، دسترسی خدمات، کارکنان پزشک، کارکنان دستیار و تصویرذهنی هرکدام با 5 گویه انجام شد که روایی آن مورد تأیید خبرگان قرارگرفت و پایائی آن با محاسبه همسانی درونی (آلفای کرونباخ) هر یک از ابعاد پرسشنامه به ترتیب برابر با 84/0، 86/0، 92/0، 79/0، 83/0 ، 85/0 تأیید شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که از میان شش عامل، رضایتمندی نسبی بیماران تنها در مورد کارکنان پزشک (001/0 < p) به دست آمد و در بقیه موارد، رضایتمندی حاصل نشد. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که عامل خدمات با ضریب استاندارد و عدد معناداری (48/0، 07/14)، ارائه خدمات (46/0، 68/12)، دسترسی به خدمات (49/0، 28/14)، کارکنان پزشک (58/0، 09/17)، کارکنان دستیار (71/0، 82/20) و تصویر ذهنی (37/0، 39/10)، عواملی تاثیرگذار بر رضایتمندی بیماران هستند. استنتاج: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که عوامل و دست اندرکاران نظام مراقبت سلامت به ویژه افراد ارائه‌دهنده خدمات مراقبت سلامت در حوزه پزشک خانواده، سعی و تلاش بیش‌تری در ارائه هرچه بهتر خدمات مراقبت سلامت به بیماران نموده تا رضایتمندی آن‌ها را هرچه بیش‌تر جلب نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایتمندی، بیمار، پزشک خانواده

عنوان انگلیسی Analysis of Patients’ Satisfaction from Urban Family Physician Program in Mazandaran Province
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The family physician is obliged to deliver qualified and comprehensive services according to the people`s need for provision, protection and improvement of their physical, mental, and social health. This study aimed at investigating patients’ satisfaction from urban family physician program in Mazandaran province, Iran, 2015. Materials and methods: In this cross-sectional study, 1500 patients were sampled through multi-level random method from several cities in Mazandaran province. Data was collected by a researcher-made questionnaire consisting of 6 dimensions and 30 items including services, services delivery, services accessibility, physicians, assistants and picture of services (5 items in each dimension). Its validity was confirmed by experts and its reliability was verified by internal consistency calculated for each dimension; 0.84, 0.86, 0.92, 0.79, 0.83, and 0.85, respectively. Results: We found that patients were only relatively satisfied with physicians (P< 0.001). Factor analysis showed that services (β= 0.48, t-value= 14.07), services delivery (β= 0.46, t-value= 12.68), services accessibility (β= 0.49, t-value= 14.28), physicians (β= 0.58, t-value= 17.09), assistants (β= 0.71, t-value= 20.82) and picture of services (β= 0.37, t-value= 10.39) are the factors that influence patients’ satisfaction. Conclusion: According to this study, authorities in health care sector must work on increasing patients’ satisfaction with the urban family physician program to deliver better health care services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله satisfaction, patient, family physician

نویسندگان مقاله بهرام طهماسبی | bahram tahmasbi
assistant professor, department of healthcare management, health sciences research center, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

قاسم عابدی | ghasem abedi
associate professor, department of healthcare management, health sciences research center, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
ساری کیلومتر 18 جاده فرح آباد، مجتمع دانشگاهی پیامبر اعظم، دانشکده بهداشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

احسان عابدینی | ehsan abedini
phd student in health care management, student research committee, health sciences research center, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

علی اصغر نادی | aliasghar nadi
health sciences research center, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

محمود موسی زاده | mahmood moosazadeh
assistant professor, department of biostatistics and epidemiology, health sciences research center, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
استادیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

فریده رستمی | farideh rostami
health sciences research center, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7282-21&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-316239.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات