این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۴۵، صفحات ۷۱۳-۷۳۹

عنوان فارسی واکاوی پیشران‌های فرهنگی و اجتماعی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام‌نور
چکیده فارسی مقاله هدف: مقاله حاضر با هدف شناسایی پیشران‌های فرهنگی و اجتماعی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام‌نور انجام گرفته شد. روش: در این مقاله از روش تحقیق کیفی و رویکرد تحلیل محتوای کیفی جهت تحلیل داده­ها استفاده شده است. مؤلفه‌های مورد استفاده بر اساس بررسی اسناد و مدارک و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند شناسایی شده­اند. به‌منظور بررسی اسناد ­و مدارک و تحلیل یافته‌های مصاحبه از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شده است. برای شناسایی جامع ابعاد و مؤلفه‌های پیشران‌های فرهنگی و اجتماعی دوره‌های موک در دانشگاه پیام‌نور، علاوه بر بررسی مطالعه‌های انجام شده در این زمینه، مصاحبه‌ای نیمه‌ساختارمند با 15 نفر از خبرگان حوزه در دوره‌های موک صورت گرفته شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که پیشران­های فرهنگی و اجتماعی دوره‌های موک در دانشگاه پیام‌نور شامل سه بعد اصلی: آمادگی روانشناختی و اجتماعی فراگیران و کادر آموزشی، بایست­های فرهنگی و اجتماعی دوره­های موک و بسترسازی فرهنگی و اجتماعی دوره­های موک در مسئولان دانشگاه پیام­نور و جامعه؛ و 17 مؤلفه است. نتیجه­گیری: نتایج پژوهش توجه مسئولان، متخصصان و دست­اندرکاران طراحی و تولید دوره­های موک­ را به زمینه­های فرهنگی و اجتماعی لازم در سطح دوره، دانشگاه و جامعه به‌منظور موفقیت هر چه بیشتر این دوره­ها جلب می­کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشران‌ها، فرهنگی و اجتماعی، دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک)،

عنوان انگلیسی واکاوی پیشران‌های فرهنگی و اجتماعی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام‌نور
چکیده انگلیسی مقاله هدف: مقاله حاضر با هدف شناسایی پیشران‌های فرهنگی و اجتماعی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام‌نور انجام گرفته شد. روش: در این مقاله از روش تحقیق کیفی و رویکرد تحلیل محتوای کیفی جهت تحلیل داده­ها استفاده شده است. مؤلفه‌های مورد استفاده بر اساس بررسی اسناد و مدارک و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند شناسایی شده­اند. به‌منظور بررسی اسناد ­و مدارک و تحلیل یافته‌های مصاحبه از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شده است. برای شناسایی جامع ابعاد و مؤلفه‌های پیشران‌های فرهنگی و اجتماعی دوره‌های موک در دانشگاه پیام‌نور، علاوه بر بررسی مطالعه‌های انجام شده در این زمینه، مصاحبه‌ای نیمه‌ساختارمند با 15 نفر از خبرگان حوزه در دوره‌های موک صورت گرفته شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که پیشران­های فرهنگی و اجتماعی دوره‌های موک در دانشگاه پیام‌نور شامل سه بعد اصلی: آمادگی روانشناختی و اجتماعی فراگیران و کادر آموزشی، بایست­های فرهنگی و اجتماعی دوره­های موک و بسترسازی فرهنگی و اجتماعی دوره­های موک در مسئولان دانشگاه پیام­نور و جامعه؛ و 17 مؤلفه است. نتیجه­گیری: نتایج پژوهش توجه مسئولان، متخصصان و دست­اندرکاران طراحی و تولید دوره­های موک­ را به زمینه­های فرهنگی و اجتماعی لازم در سطح دوره، دانشگاه و جامعه به‌منظور موفقیت هر چه بیشتر این دوره­ها جلب می­کند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پیشران‌ها, فرهنگی و اجتماعی, دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک)

نویسندگان مقاله سکینه اشرفی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. آدرس: دانشگاه پیام نور استان لرستان، واحد نوراباد، گروه علوم تربیتی

حمیدرضا آراسته |
دکتری مدیریت آموزش عالی، استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

حسن‌رضا زین‌آبادی |
دکتری مدیریت آموزشی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

حسین عباسیان |
دکتری مدیریت آموزشی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_930_50b307e440578c7c029ff60efecd2da0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات