این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 16 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۲، شماره ۴۵، صفحات ۶۳۳-۶۵۴
عنوان فارسی
جنبش مدرسهسازی در بیتالمقدس دوره مملوکی (۶۴۸-۹۲۳ﻫ.) و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی آن
چکیده فارسی مقاله
هدف:
تاریخ آموزش و نهادهای آموزشی در جوامع اسلامی از جنبههای گوناگون شایسته بررسی است. افزون بر مطالعات کلانی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته میتوان تاریخ آموزش اسلامی را با تکیهبر قلمروهای جغرافیایی منطقهای یا شهری نیز پیگرفت. اگر این مهم دربارۀ همۀ سرزمینها/ شهرهای اسلامی صورت گیرد، آنگاه میتوان تصویری دقیقتر و جامعتر از تاریخ آموزش در تمدن اسلامی بهدست داد. این مقاله به بررسی روند پایهگذاری مدرسهها در بیتالمقدس دورۀ ممالیک (648-923ﻫ.) پرداخته و هدف آن واکاوی تأثیرات شکلگیری و گسترش مدرسهها در این شهر است. جنبش مدرسهسازی در بیتالمقدس که در روزگار ایوبیان آغاز شده بود، در دوره ممالیک شتاب گرفت و برشمار مدارس این شهر افزوده شد. سلاطین و امیران مملوکی اهتمام ویژهای به برپایی مدارس داشتند و گاه علماء و تجار نیز به آنان اقتدا میکردند.
روش
: این پژوهش به روش کتابخانهای و بر پایه منابع تاریخی انجام شده است.
یافتهها
: بنابر آمارها در این دوره 35 مدرسه در قدس بنا نهاده شد. مدرسهسازی گسترده، اثرات اجتماعی و فرهنگی بسیاری داشت؛ از آن جمله اینکه بیتالمقدس را به یکی از مقصدهای اصلی مسلمانان بهویژه علماء و جویندگان علم بدل ساخت. مدرسهسازی و گردهمایی دانشوران مسلمان یکی از عوامل اصلی احیای هویت اسلامی این شهر بود.
نتیجهگیری
:
بیتالمقدس پر از نشانهها، ارزشها، سنتها و آیینهای اسلامی گردید و فرایند اسلامیشدن آن کامل شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیتالمقدس، دوره ممالیک، مدرسه، تاریخ آموزش اسلامی، هویت اسلامی،
عنوان انگلیسی
جنبش مدرسهسازی در بیتالمقدس دوره مملوکی (648-923ﻫ.) و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی آن
چکیده انگلیسی مقاله
هدف:
تاریخ آموزش و نهادهای آموزشی در جوامع اسلامی از جنبههای گوناگون شایسته بررسی است. افزون بر مطالعات کلانی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته میتوان تاریخ آموزش اسلامی را با تکیهبر قلمروهای جغرافیایی منطقهای یا شهری نیز پیگرفت. اگر این مهم دربارۀ همۀ سرزمینها/ شهرهای اسلامی صورت گیرد، آنگاه میتوان تصویری دقیقتر و جامعتر از تاریخ آموزش در تمدن اسلامی بهدست داد. این مقاله به بررسی روند پایهگذاری مدرسهها در بیتالمقدس دورۀ ممالیک (648-923ﻫ.) پرداخته و هدف آن واکاوی تأثیرات شکلگیری و گسترش مدرسهها در این شهر است. جنبش مدرسهسازی در بیتالمقدس که در روزگار ایوبیان آغاز شده بود، در دوره ممالیک شتاب گرفت و برشمار مدارس این شهر افزوده شد. سلاطین و امیران مملوکی اهتمام ویژهای به برپایی مدارس داشتند و گاه علماء و تجار نیز به آنان اقتدا میکردند.
روش
: این پژوهش به روش کتابخانهای و بر پایه منابع تاریخی انجام شده است.
یافتهها
: بنابر آمارها در این دوره 35 مدرسه در قدس بنا نهاده شد. مدرسهسازی گسترده، اثرات اجتماعی و فرهنگی بسیاری داشت؛ از آن جمله اینکه بیتالمقدس را به یکی از مقصدهای اصلی مسلمانان بهویژه علماء و جویندگان علم بدل ساخت. مدرسهسازی و گردهمایی دانشوران مسلمان یکی از عوامل اصلی احیای هویت اسلامی این شهر بود.
نتیجهگیری
:
بیتالمقدس پر از نشانهها، ارزشها، سنتها و آیینهای اسلامی گردید و فرایند اسلامیشدن آن کامل شد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بیتالمقدس, دوره ممالیک, مدرسه, تاریخ آموزش اسلامی, هویت اسلامی
نویسندگان مقاله
بتول شیخ |
دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
معصومعلی پنجه |
دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی، استادیارگروه الهیات، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
فهیمه مخبر دزفولی |
دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشیار گروه الهیات، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_927_bbb5c692be93bc4dac4811472641d549.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات