این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۳، شماره ۴۶، صفحات ۶۱-۸۸

عنوان فارسی روش‌شناسی الگوی فرهنگ آتلیه معماری در دانشکده‌های معماری ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: از ابتدای آموزش دانشگاهی معماری، آتلیۀ معماری کانون اصلی آموزش طراحی بوده است که در ابتدا از فرهنگ خاصی تبعیت می‌کرد. با افزایش کمّی دانشکده‌های معماری در ایران، توجه به فرهنگ آتلیه کم‌رنگ شد. این پژوهش با بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگ آتلیه، به دنبال تعریف الگوی فرهنگی آتلیه یود. روش‌: پژوهش حاضر در دستۀ مطالعات کیفی و توصیفی قرار دارد. برای گردآوری داده‌ها از ابزار کتابخانه، اینترنت، مصاحبه و مطالعات میدانی؛ برای تحلیل داده‌ها از تحلیل محتوا و قیاس تطبیقی و برای بررسی نیکویی برازش الگو از تحلیل عامل تأییدی استفاده شد. با 30 نفر از اساتید هیئت علمی و حق‌التدریس با حداقل 10 سال سابقه، مصاحبه انجام شد. نیازسنجی و امکان‌سنجی کشف شده با نظر دو تن از متخصصان حوزۀ آموزش معماری تأیید شد. یافته‌ها: فرهنگ آتلیه با افراد درون آن و محیط کالبدی آتلیه تعریف می‌شد. از آنجا که افراد حاضر در آتلیه به عنوان متغیّرهای قابل کنترل در پژوهش نبودند، محیط فیزیکی آتلیه، بررسی و با دانشگاه پایلوت مقایسه شد. نتیجه‌گیری: برای تعریف الگوی فرهنگی آتلیه لازم است فضاهای مورد نیاز برای انجام آداب آموزش معماری و سلسله‌مراتب مربوط به آن وجود داشته باشد. با استفاده از آزمون تی تک‌نمونه‌ای اثبات شد که نیازهای فضایی با الگوی فرهنگی آتلیه ارتباط معناداری دارد. به منظور ارتقای رشتۀ معماری و نهادینه‌سازی فرهنگ آتلیه، پیشنهاد شد دانشکده‌های معماری بر اساس استانداردهای مورد نیاز آموزش این رشته اصلاح شوند و دانشکدۀ معماری در طرحهای عمرانی به صورت فعال و پویا مشارکت داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش معماری، آتلیۀ معماری، فرهنگ آموزش، فرهنگ آتلیه، الگوی فرهنگی آتلیه،

عنوان انگلیسی Methodology of Studio Culture in Architecture Department of Iran
چکیده انگلیسی مقاله After the number of architectural department had increased, focusing on culture studio had been decreased. This paper made an effort to define a model for studio culture through studying the effective factors on studio culture.
The study categorized as qualitative and descriptive study. Therefore, needed data had been gathered through library studies, interviewing, and survey studies and via internet. In order to analyze data, this paper utilized the content analysis and comparative analogy. For inspecting the goodness of fit, the confirmatory factor analysis had been employed. The interviewees were thirty people of staff members and lecturers, who had the least 10 years of work experience. The discovered needs assessment and feasibility were confirmed by experts’ opinion.
Studio culture was defined by two factors. Since people in the studio are uncontrollable factors, the physical building of the studio had been selected for studying and for comparing with the pilot university.
to define a model for studio culture, it was necessary to define hierarchies and spaces, which were needed to fulfill the architecture education manners. T-value test proved that there was a meaningful connection between the space requirements and the model of studio culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش معماری, آتلیۀ معماری, فرهنگ آموزش, فرهنگ آتلیه, الگوی فرهنگی آتلیه

نویسندگان مقاله بهاره مختاری |
گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محمدرضا پورزرگر |
گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

سید عطاءالله طاهایی |
گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_919_3b0e8b0afb8fa46f1e1fa254da30c3aa.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات