این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۳، شماره ۴۸، صفحات ۲۳-۳۸

عنوان فارسی اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی و بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان دختر
چکیده فارسی مقاله هدف: افسردگی چهارمین بیماری شایع در جهان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی و بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان دختر انجام شد. روش: مطالعۀ حاضر یک مطالعۀ نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبد کاووس بود. 30 نفر از دانشجویانی که بالاترین میزان افسردگی را داشتند به صورت در دسترس انتخاب و به دو گروه 15 نفره تقسیم شدند. سپس با پرسشنامۀ افسردگی و بهزیستی روان‌شناختی در دو مرحله(پیش‌آزمون- پس‌آزمون) بررسی شدند. گروه آزمایش در هشت جلسۀ 90 دقیقه‌ای تحت آموزش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخلۀ درمانی دریافت نکرد. داده‌ها با روش تحلیل واریانس در نرم‌افزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس نمرات اختلافی نشان داد که اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی بر کاهش افسردگی(000/0>P. 1/33F=) و بهزیستی روان‌شناختی(000/0>P. 2/29F=) می‌باشد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش، اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی را در کاهش افسردگی و افزایش بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان دختر تأیید می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن‌آگاهی، افسردگی، بهزیستی روان‌شناختی، دانشجویان،

عنوان انگلیسی اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی و بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان دختر
چکیده انگلیسی مقاله هدف: افسردگی چهارمین بیماری شایع در جهان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی و بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان دختر انجام شد. روش: مطالعۀ حاضر یک مطالعۀ نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبد کاووس بود. 30 نفر از دانشجویانی که بالاترین میزان افسردگی را داشتند به صورت در دسترس انتخاب و به دو گروه 15 نفره تقسیم شدند. سپس با پرسشنامۀ افسردگی و بهزیستی روان‌شناختی در دو مرحله(پیش‌آزمون- پس‌آزمون) بررسی شدند. گروه آزمایش در هشت جلسۀ 90 دقیقه‌ای تحت آموزش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ‌گونه مداخلۀ درمانی دریافت نکرد. داده‌ها با روش تحلیل واریانس در نرم‌افزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس نمرات اختلافی نشان داد که اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی بر کاهش افسردگی(000/0>P. 1/33F=) و بهزیستی روان‌شناختی(000/0>P. 2/29F=) می‌باشد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش، اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی را در کاهش افسردگی و افزایش بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان دختر تأیید می‌کند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ذهن‌آگاهی, افسردگی, بهزیستی روان‌شناختی, دانشجویان

نویسندگان مقاله سید مجتبی عقیلی |
گروه علمی دانشگاه پیام نور. تهران، ایران.

سمیه جغتایی |
کارشناس ارشد روان‌شناسی دانشگاه پیام نور. گلستان، ایران

آرزو اصغری |
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کوثر بجنورد. بجنورد، ایران.

میترا نمازی |
کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات، واحد شاهرود. شاهرود، ایران.


نشانی اینترنتی http://ciu.nahad.ir/article_911_9732ac3fb857d003e944f3f1abf6d1ce.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات