این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 1 آذر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۴۳۷-۴۵۶
عنوان فارسی
بچه افغانی: شکلگیری تصور از خود و دیگری در تجربه زندگی روزمره نوجوانان افغان
چکیده فارسی مقاله
مسئله اصلی این پژوهش مطالعه مشکلات نوجوانان افغانستانی در تعاملات روزمره و تأثیر این مشکلات و تنگناها بر شکلگیری تصور از خود و دیگری در آنهاست. ملاحظات نظری براساس نظریات متفکران مکتب کنش متقابل نمادین و با استفاده از سازه مطرودیت اجتماعی تدوین شده است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است، گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمهساختیافته و مصاحبههای روایی صورت گرفته است. تحلیل دادهها نیز با استفاده از نظریه دادهنگر انجام گرفته است. برای انجامدادن این پژوهش درمجموع با 21 نفر از نوجوانان (12 تا 16 ساله) افغانستانی دختر و پسر ساکن شهر تهران مصاحبه شد. یافتهها بیان میکند افراد مورد مطالعه در جریان تعاملات روزمره خود با ایرانیان مورد تحقیر و بیاحترامی بودهاند و به آنها برچسب اَفی (افغانی) زده شده است. مصاحبهشوندگان نیز بهمنظور اجتناب از برخوردها «فاصلهگیری» را بهعنوان استراتژی کنش برگزیدهاند. تصور افراد مورد مطالعه از ایرانیان بهعنوان دیگری، خودبرتربین، ضدافغانی و عموماً مشتمل بر بیاعتمادی بوده است. این تصور از دیگری بر تصور از خود افراد مورد مطالعه تأثیر داشته است و در کنار سایر عوامل سبب شده است آنها خود را افرادی متفاوت از ایرانیان تلقی کنند. احساس تفاوت با ایرانیان در ذهن افراد مورد مطالعه درواقع همان تصوری است که ایرانیان درباره آنها داشتهاند. آنها خود را نسبت به ایرانیان متفاوت میدانند؛ چراکه از سوی ایرانیان افرادی متفاوت و بهعنوان دیگری تعریف شدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Formation of self and other in everyday life experiences Afghan teens
چکیده انگلیسی مقاله
The main problem of this paper is to study the issues of Afghan adolescents in everyday interactions and the impact of these issues on the image formation of the self and the others. Theoretical considerations based on the ideas of symbolic interactionism school thinkers and Structure has been developed using social exclusion. This article is a qualitative research, data collection was conducted using semi-structured interviews and narrative interviews. Data analysis was conducted using grounded theory. For this study, 21 boys and girls of Afghan adolescents (12 to 16 years old) were interviewed in Tehran. The results showed that the subjects are generally disdain and disrespect in their daily interactions with Iranians. Image of the subjects of Iranians had been as the other, anti-afghan, and mainly consist of distrust. This image of the others had an impact on the image of the self and with the other factors was caused that they have viewed themselves as different people from Iranians. They know themselves different from Iranians, because the Iranian people defined them as different people. This image of the others had an impact on the image of the self and with the other factors was caused that they have viewed themselves as different people from Iranians. They know themselves different from Iranians, because the Iranian people defined them as different people.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Everyday interactions, selt, other, stigma, Afghan teens
نویسندگان مقاله
سهیلا صادقی فسایی |
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
حامد نظری |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
نشانی اینترنتی
http://jisr.ut.ac.ir/article_60087_9c14d510a8d69f7800b692305976efa9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1200/article-1200-315591.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات