این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اندیشه نوین دینی، جلد ۲۰، شماره ۷۶، صفحات ۱-۰

عنوان فارسی مقایسه تبیین رابطه توحید افعالی و اختیار انسان و نظام علیت از نگاه ملاصدرا و فاضل مقداد
چکیده فارسی مقاله یکی از مباحث مهم کلامی تبیین رابطه توحید افعالی و اختیار و نظام علیت است. عدم تبیین مناسب این مسئله از طرفی موجب نگاه جبرگرایانه اشاعره و از طرف دیگر موجب تفویض‌گرایی معتزله شده است. نویسندگان در این تحقیق با روش توصیفی و تحلیلی، دیدگاه دو دانشمند مهم و تأثیرگذار در این خصوص را تطبیق داده و به یافته‌های زیر دست یافتند. هر دو اندیشمند تعارضی میان توحید افعالی از یک سو و اختیار انسان و علیت از سوی دیگر قائل نیستند و برای حل مشکل جمع اراده الهی و اراده انسان به جمع طولی روی آورده‌اند. فاضل مقداد اراده الهی را مشروط به اختیارانسان می‌داند و ملاصدرا اختیار انسان و اختیار خداوند را مانند نفس و قوای آن می داند که درعین اینکه انسان شانی از شئون الهی است اما اراده انسان با اراده خداوند یکی نیست و اختلاف بین دو دیدگاه در تفسیر نظریه امر بین الامرین، به  اختلاف بینونت بین خدا و انسان بازمی گردد که فاضل مقداد به بینونت عزلی و ملاصدرا به بینونت صفتی قائل شده‌اند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله توحید افعالی، جبر و اختیار، تفویض، قانون علیت، ملاصدرا، فاضل مقداد.

عنوان انگلیسی A Comparison of the Explanation of the Relationship between Action Monism, Human Will and Causality System As Viewed by Mulla Sadra and Fazel Miqdad
چکیده انگلیسی مقاله One of the important theological topics is the explanation of the relationship between the action monism, human choice and the causal system. The lack of proper explanation of this issue has led to the deterministic view of Ash'ari on the one hand, and on the other hand, to Mu'tazila`s view of delegation. In this research, the authors applied the views of two important and influential scientists in this regard with a descriptive and analytical method and reached the following findings. Both thinkers do not consider a conflict between the monism of action on the one hand and human choice and causality on the other hand, and to solve the problem of logical consideration of divine will and human will, they have resorted to ordinal summation. Fazel Moqdad considers the will of God conditional on the will of man, and Mulla Sadra considers the will of man and the will of God to be the same as the soul and its powers, which means that man is a part of the divine affairs, but the will of man is not the same as the will of God, and there is a difference between the two views in the interpretation of the theory of amri baina al-amrain, it comes back to the difference between God and man, that Fazel Miqdad has given the azli distinction and Mulla Sadra to attribute one.
Keywords: Monism in Action, Predestination and Choice, Delegation, Law of causation, Mulla Sadra, Fazel Moqdad.           
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی عزیزی | Morteza Azizi
Phd student, Islamic Maaref University, m.azizi.62.313@gmail.com
دانشجوی دکتری مدرسی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی. m.azizi.62.313@gmail.com

سید عباس موسوی | Seyyed Abbas Mousavi
Assistant professor, Alzahra University, a.moosavi@alzahra.ac.ir
استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه الزهرا(س) و مدرس معارف اسلامی. (نویسنده مسئول) a.moosavi@alzahra.ac.ir


نشانی اینترنتی http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1906-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کلام قدیم
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات