این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 14 آبان 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۲۲
عنوان فارسی
بازتاب انگارههای قدسی در ترانههای دهۀ۱۳۵۰ شمسی
چکیده فارسی مقاله
ترانه یک قالب شعری موسیقایی است که در پهنۀ تاریخ همواره با درخواستها و علایق عمومی مردم همراه و همسو بوده است. ترانه متعلق به تودۀ مردم است و در میان دیگر انواع شعری بیشترین تأثیرپذیری را از فرهنگ عامه دارد. در دهۀ50 شمسی مصادف با اواخر حکومت پهلوی نوعی باور مذهبی در بین روشنفکران شکل گرفت که منحصراً در مواجهه با استبداد تعریف میشد؛ در نتیجه پرداختن به انگاره های قدسی و اساطیر آیینی مذهبی خود به نوعی اعتراض قابل فهم برای عامه بدل شد. از این رو محور اصلی این پژوهش واکاوی اسنادی سلطۀ عقاید مذهبی در بین ترانه سرایان نوین و بررسی چگونگی برخورد این ترانه سرایان با انگاره های قدسی و تحلیل ترانه های شاخص با مضمون اسطوره های آیینی است. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد علاقه به ترسیم انگاره های مذهبی در ترانۀ روزگار پهلوی دوم جنبۀ آخرالزمانی دارد و ترانه سرا با نگاهی تمثیلی به دنبال یافتن یکسانی های عصر خود و دوران قدیسان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شعر،دهۀ1350،انگارههای قدسی،ترانه،موسیقی،
عنوان انگلیسی
The Reflection of Sacred Images in the Songs of The 1350s
چکیده انگلیسی مقاله
A song is a poetic-musical format that has been in line with people's requests and interests throughout history. These songs belong to the mass of people and as a result They have the most influence from popular culture. In the 1950s, coinciding with the end of Pahlavi rule, a kind of religious belief was formed among the intellectuals, which was defined exclusively in the face of tyranny; As a result, dealing with sacred images and religious myths became a kind of protest. Therefore, the main focus of this research is document analysis of the dominance of religious beliefs among modern songwriters and how these songwriters deal with sacred images and analysis of prominent songs with the theme of religious myths. The result of this research shows that the interest in depicting religious images in the songs of the second Pahlavi era has an apocalyptic aspect, and the singer seeks to find similarities between his era and the era of the saints with an allegorical view.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شعر,دهۀ1350,انگارههای قدسی,ترانه,موسیقی
نویسندگان مقاله
سید مهدی موسوی میرکلائی |
دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_713331_ec63c914b4ce754bb633e29bd10fca57.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات