|
تحقیقات موتور، جلد ۷۰، شماره ۳، صفحات ۱۸-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر غلظت الکل در سوخت بیواتانول با درصدهای مختلف در قدرت و گشتاور موتور EF۷ |
|
چکیده فارسی مقاله |
استفاده رو افزون از سوختهای فسیلی، نوسانات قیمت محصولات نفتی، کاهش ذخایر موجود و مسئله آلایندههای زیست محیطی محققان را در جهت یافتن منابع تجدیدپذیر و ترجیحا غیرفسیلی برای تامین انرژی مجاب نموده است. در دهه گذشته، استفاده از سوختهای بافت گیاهی که آلایندگی کمتری دارند، بسیار مورد توجه صنعت و محققین قرار گرفتهاند. متانول و اتانول را از نفت خام و گاز طبیعی نیز میتوان بدست آورد، ولی در این میان اتانول از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که به عنوان یک تجدیدپذیر به آسانی و از مواد آلی مانند دانههای گیاهی یا چغندر قند و غیره هم قابل حصول هستند. اتانول اشتعال پذیر است و بسیار بهتر از سوختهای دیگر مشتعل میشود. هنگامی که اتانول به صورت کامل بسوزد، حاصل آن فقط آب و دی اکسید کربن است. به دلیل همین موضوع به لحاظ کاهش آلایندههای زیست محیطی مورد توجه بوده و سوخت مناسبی برای بخش حمل و نقل عمومی محسوب میشود. استفاده از چنین سوختهایی باعث تغییراتی در تولید توان، گشتاور و راندمان موتور خواهد شد که در این مقاله، سوخت بنزین با اتانول 96 درصد به صورت سه مخلوط E5، E10 و E15 تهیه شده و در موتور EF7 مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین نتایج بدست آمده با پژوهشی مشابه با اتانول 99.8 درصد برای تهیه سوخت ترکیبی، مقایسه شده است. نتایج نشان داد که سوخت ترکیبی E15 که از اتانول با غلظت 96 درصد تهیه شده است، عملکرد موتور را افزایش میدهد. همچنین بیشترین مقدار گشتاور در دور 3000 رخ داد و برابر است با 118.2 نیوتن متر که نشان میدهد نسبت به بنزین خالص 4.62 درصد افزایش داشته است. هچنین نتایج بدست آمده نشان داد که استفاده از اتانول با درصد بالاتر از عملکرد موتور کاسته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
موتور احتراق داخلی،سوختهای ترکیبی،اتانول،گشتاور و توان، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the effect of bioethanol fuel concentration with different percentages on power and torque in EF7 engine |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The increasing use of fossil fuels, fluctuations in the price of petroleum products, the reduction of available reserves and the issue of environmental pollutants have encouraged researchers to find renewable and preferably non-fossil sources for energy supply. In the last decade, the use of plant tissue fuels, which have less pollution, have received much attention from industry and researchers. Methanol and ethanol can also be obtained from crude oil and natural gas, but ethanol is more important because it is easily renewable and from organic materials such as plant seeds or sugar beets, etc. are also available. Ethanol is flammable and ignites much better than other fuels. When ethanol is completely burned, the result is only water and carbon dioxide. Due to this issue, it is of interest in terms of reducing environmental pollutants and it is considered a suitable fuel for the public transportation sector. In this article, gasoline fuel with 96% ethanol was prepared as three mixtures of E5, E10 and E15 and will be analyzed in the EF7 engine. Also, the obtained results were compared with a similar study in which 99.8% ethanol was used to prepare mixed fuel. The results showed that E15 mixed fuel, which is prepared from ethanol with a concentration of 96%, increases the performance of the engine. Also, the maximum amount of torque occurred at 3000 rpm and is equal to 118.2 Nm, which shows that it has increased by 62.4% compared to special gasoline. Also, the obtained results showed that the use of ethanol with a higher percentage reduces engine performance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
موتور احتراق داخلی,سوختهای ترکیبی,اتانول,گشتاور و توان |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا براتیان | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سیدامیرحسین میرصانع | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
امیرمحمد جدیدی | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
علیرضا حاجی علی محمدی | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.engineresearch.ir/article_712947_28be553ba852356f417af8dfde6a09ea.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|