تحقیقات موتور، جلد ۷۰، شماره ۳، صفحات ۱-۱۷

عنوان فارسی مطالعه اثر نانوذرات بر خواص ترموفیزیکی و رفتار رئولوژیکی سیال خنک‌کاری در ‌موتورهای احتراقی
چکیده فارسی مقاله سیستم خنک‌­کننده یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تاثیرگذار بر کارکرد موتور می‌باشد. این سیستم انتقال حرارت و اقتصاد سوخت را افزایش می‌دهد که منجر به بهبود عملکرد موتور می‌شود. اغلب موتورهای احتراق داخلی سیال خنک کننده دارند که می‌تواند هوا یا خنک کننده مایع باشد که در مبدل حرارتی (رادیاتور) جریان داشته و به وسیله هوا خنک می‌شود. برای گردش سیال در این سیستم خواص رئولیژیکی و ترموفیزیکی نانوسیال برای محاسبات پمپاژ عملکرد اهمیت بسیار بالایی دارد. انتقال حرارت درون رادیاتور می‌تواند از راه افزایش سطح انتقال حرارت و افزایش ضریب انتقال حرارت افزایش یابد. ضریب انتقال حرارت می‌تواند با استفاده از روش های انتقال حرارت مناسب‌تر و یا از راه بهبود خواص ترموفیزیکی ماده انتقال حرارت مانند سیالات خنک‌ساز افزایش یابد. در این مطالعه، خواص ترموفیزیکی سیال پایه که محلولی از آب مقطر و اتیلن گلیکل با درصد حضور برابر است، پس از افزودن نانوذرات دی اکسید تیتانیم و دی اکسید سیلیسیم در دو دمای 30 و 60 درجه سانتیگراد بررسی گردیده است. لزجت، تنش برشی و ضریب انتقال حرارت هدایت نانوسیال تهیه شده در دو غلظت حجمی 1 و 2 درصد اندازه‌گیری و با مدل‌های تئوری متفاوت صحت‌سنجی شده‌اند. نتایج، نشان دهنده بهبود انتقال حرارت به میزان 8 و 17 درصد به ترتیب برای دماهای 30 و 60 درجه سانتیگراد است. رفتار رئولوژیکی نانوسیال تهیه شده در دو غلظت حجمی 1 و 2 درصد بررسی و با مدل‌های تئوری متفاوت صحت­‌سنجی شده‌اند. همچنین، نتایج نشان‌­دهنده کاهش مقدار تنش برشی با افزایش دما و افزایش آن با افزایش غلظت حجمی نانوذرات می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نانو‌سیال خنک کاری،ضریب انتقال حرارت جابجایی،لزجت،تنش برشی،سیال غیر نیوتونی،نانو دی اکسید تیتانیم،نانو دی اکسید سیلیسیم،

عنوان انگلیسی Study of the effect of nanoparticles on thermophysical properties and rheological behavior of cooling fluid in combustion engines
چکیده انگلیسی مقاله The cooling system is one of the most important components that affects the performance of an engine. This system increases the heat transfer and fuel economy, leading to improved the engine performance. Most internal combustion engines have a coolant fluid that can be air or a liquid coolant that flows through a heat exchanger (radiator) and is cooled by air. The rheological and thermophysical properties of the nanofluid are of great importance for calculating the performance of pumping in this system. The heat transfer inside the radiator can be increased by increasing the heat transfer surface area and increasing the heat transfer coefficient. The heat transfer coefficient can be increased by appropriate heat transfer methods or by improving the thermophysical properties of the heat transfer medium such as coolant fluids. In this study, two samples of the thermophysical properties of the base fluid, which is a solution of distilled water and ethylene glycol with equal presence percentages, were investigated after adding titanium dioxide and silicon dioxide nanoparticles, at the temperatures of 30°C and 60°C. The viscosity, shear stress, and thermal conductivity coefficient of the prepared nanofluid were measured at two volume concentrations of 1% and 2% and then, validated using various theoretical models. The results indicated an improvement in heat transfer by 8% and 17% for the temperatures of 30°C and 60°C, respectively. The rheological behavior of the prepared nanofluid at two volume concentrations of 1% and 2% was also examined and validated using different theoretical models. Additionally, the results showed a decrease in the shear stress with increasing the temperature and an increase in the shear stress with increasing the volume concentration of nanoparticles.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نانو‌سیال خنک کاری,ضریب انتقال حرارت جابجایی,لزجت,تنش برشی,سیال غیر نیوتونی,نانو دی اکسید تیتانیم,نانو دی اکسید سیلیسیم

نویسندگان مقاله امیر حسین عادلی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

امید نبی‌ئی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

محمد آزادی |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

مجتبی بیگلری |
دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران


نشانی اینترنتی https://www.engineresearch.ir/article_712944_78c45ee882b8131248bea30b2c308269.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات