این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات معماری ایران، جلد ۱۲، شماره ۲۴، صفحات ۵۵-۷۵

عنوان فارسی تحقیقات پرسش‌مدار: مطالعات میان‌رشته‌ای معماری و علوم انسانی
چکیده فارسی مقاله فرایند تحقیق در بخش قابل ‌توجهی از موضوعات معماری با رویکرد‌ها و روش‌های تحقیق علوم اجتماعی و انسانی درآمیخته است؛ اما چگونگی پیشبرد فرایند تحقیق با کاربرد این رویکردها و روش‌ها در معماری، بررسی شایانی نشده است. هدف این مقاله تعریف تحقیق پرسش‌مدار در معماری و معرفی گستره و انواع و فرایندهای آن است. موضوع تحقیقات پرسش‌مدار در حوزۀ میان‌رشته‌ای معماری و علوم انسانی و اجتماعی قرار می‌گیرد و با راهبردهای تحقیق متداول در این حوزه‌ها انجام می‌شود. این تحقیق در چارچوب راهبرد، طبقه‌بندی و با بررسی و تحلیل مصادیق رساله‌های دکتری معماری منتخب دانشگاه‌های برتر جهان انجام شده است. نتایج مقاله نشان می‌دهد تحقیقات پرسش‌مدار به‌جای فرضیه‌پردازی با پرسش دنبال می‌شود؛ پرسش از پدیده‌ای معاصر، یا شرایطی در گذشته یا حوزۀ ناشناخته یا سامان‌نیافته‌ای از دانش که برای محقق مبهم است. تحقیق پرسش‌مدار از حیث نسبت محقق با موضوع پرسش سه نوع است: موضوعی در زمان گذشته نسبت به محقق که فهم آن با وارسی داده‌های تاریخی میسر است؛ یا موضوعی هم‌زمان با محقق که با تحلیل داده‌های حاصل از بستر طبیعی، وقوع آن پیش می‌رود؛ یا موضوعی معمارانه که فهم آن با هر دو وضعیت تاریخی و معاصر پدیده سروکار دارد. نتیجۀ تحقیق پرسش‌مدار اغلب در قالب توصیف غنی و مفصل یا روایتی منسجم عرضه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش تحقیق معماری، تحقیق میان‌رشته‌ای، تحقیق پرسش‌مدار، رسالۀ دکتری،

عنوان انگلیسی Question-Based Research: Interdisciplinary Studies in Architecture and the Humanities
چکیده انگلیسی مقاله Although the research process in many architectural topics involves approaches and methods used in the social sciences and humanities, advancing through the architectural research process by the application of these approaches and methods has been poorly studied. This article aims to define question-based research in architecture and introduce its scope, types, and processes. It is an interdisciplinary research in which the research strategies of the social sciences and humanities are applied. This article employs the classification strategy to study and analyze a selection of doctoral dissertations in architecture from worldwide top-ranked universities. The results demonstrate that question-based research advances by developing a question rather than hypothesizing, i.e., asking about a contemporary or historical phenomenon or a relatively unknown or disorganized body of knowledge that is obscure to the researcher. There are three types of question-based research topics in terms of the researcher’s relation to the questioned phenomenon: a topic relating to the past requiring examining historical data; a contemporary problem requiring data analysis from field research; or an architectural topic requiring investigation of both historical and modern conditions. The results of question-based research are mostly in the form of an extensive description or a coherent narrative.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روش تحقیق معماری, تحقیق میان‌رشته‌ای, تحقیق پرسش‌مدار, رسالۀ دکتری

نویسندگان مقاله زهرا اهری |
دانشیار، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی

هادی ندیمی |
استاد، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی

پریسا رحیم زاده |
کارشناس ارشد مطالعات معماری ایران، دانشگاه شهید بهشتی

مریم حیدرخانی |
دکترای معماری، دانشگاه شهید بهشتی

فاطمه توانایی مروی |
دانشجوی دکترای معماری، دانشگاه شهید بهشتی

صحرا عابری زاهد |
دانشجوی دکتری جغرافیای انسانی، دانشگاه گوته، فرانکفورت، آلمان

شیوا فلاح نجم آبادی |
کارشناس ارشد نحو فضا، کالج دانشگاهی لندن، انگلیس


نشانی اینترنتی https://jias.kashanu.ac.ir/article_114272_b4fc0d7355f4f7bd2886bda2d7371fa7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات