مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۳۱-۴۵

عنوان فارسی پیش‌بینی سازگاری روانی-اجتماعی با کووید-۱۹ بر اساس سبک زندگی و سواد سلامت در مبتلایان بعد از واکسیناسیون با تأکید بر نقش واسطه‌ای حساسیت اضطرابی: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: حساسیت اضطرابی فرآیند تأثیرگذاری سبک زندگی و سواد سلامت را در سازگاری روانی-اجتماعی با کووید-19 تغییر می‌دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین مدل‌ سازگاری روانی-اجتماعی با کووید-19 بر اساس سبک زندگی و سواد سلامت در مبتلایان بعد از واکسیناسیون با نقش واسطه‌ای حساسیت اضطرابی انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش توصیفی حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، مبتلایان به کووید-19 بعد از واکسیناسیون در مراکز درمانی شهر بابک در سال 1401 بودند. تعداد 250 شرکت‌کننده به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش­نامه‌های سبک زندگی Lali و همکاران (1391)، سواد سلامت Montazeri و همکاران (1393)، حساسیت اضطرابی Reiss و همکاران (1995) و سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری Derogatis (1986) جمع‌آوری و با آزمون‌های ضریب همبستگی Pearson، مدل­یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: همبستگی مثبت و معنی­دار سبک زندگی، سواد سلامت و حساسیت اضطرابی با سازگاری روانی-اجتماعی به ترتیب 630/0، 577/0 و 689/0- و همبستگی منفی و معنی­دار سبک زندگی و سواد سلامت با حساسیت اضطرابی به ترتیب 480/0- و 440/0- بودند (001/0P<). مدل ساختاری سازگاری روانی-اجتماعی با کووید-19 بر اساس سبک زندگی و سواد سلامت با نقش واسطه‌ای حساسیت اضطرابی برازش مناسبی داشت (001/0>P).
نتیجه‌گیری: حساسیت اضطرابی در رابطه سبک زندگی و سواد سلامت با سازگاری روانی-اجتماعی نقش واسطه‌ای دارد. پیشنهاد می‌شود متخصصان حوزه درمان کووید-19، به منظور افزایش سازگاری روانی-اجتماعی افراد بعد از واکسیناسیون، به نقش سبک زندگی و سواد سلامت افراد توجه نموده و با ارائه برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای، اضطراب آنان را کاهش دهند.
واژه‌های کلیدی: سازگاری، سبک زندگی، سواد سلامت، اضطراب، کووید-19
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سازگاری، سبک زندگی، سواد سلامت، اضطراب، کووید-19

عنوان انگلیسی The Prediction of Psychosocial Adjustment with COVID-19 Based on Lifestyle and Health Literacy in Patients after Vaccination with the Moderating Role of Anxiety Sensitivity: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله The Prediction of Psychosocial Adjustment with COVID-19 Based on Lifestyle and Health Literacy in Patients after Vaccination with the Moderating Role of Anxiety Sensitivity: A Descriptive Study

Mansoureh Mirhosseini[1], Asghar Jafari[2], Mohammad Ghamari[3]

Received: 14/11/23      Sent for Revision: 08/01/24     Received Revised Manuscript: 13/04/24     Accepted: 16/04/24

Background and Objectives: Anxiety sensitivity changes the process of lifestyle and health literacy efficacy in psychosocial adjustment with COVID-19. Therefore, the present search aimed to study the model of psychosocial adjustment with COVID-19 based on lifestyle and health literacy in patients after vaccination with the moderating role of anxiety sensitivity.
Materials and Methods: In the present descriptive-correlational study, the statistical population was all vaccinated individuals with COVID-19 referred to remedial centers in 2022 in Shahr Babak. Two-hundred and fifty participants were selected by purposeful sampling. Research instruments were Lali et al’s (2012) Life Style, Montazeri et al’s (2014) Health Literacy, Reiss et al’s (1995) Anxiety Sensitivity, and Derogatis’s (1986) Psychosocial Adjustment. Data were analyzed using Pearson’s correlation test and structural equations modelling.
Results: The positive and significant correlation of lifestyle, health literacy, and anxiety sensitivity with psychosocial adjustment were 0.630, 0.577 and 0.689, respectively, and the negative and significant correlation of lifestyle and health literacy with anxiety sensitivity were -0.480 and -0.440, respectively (p<0.001). The structural model of psychosocial adjustment with COVID-19 based on lifestyle and health literacy with the moderating role of anxiety sensitivity had a good fit (p<0.001).
Conclusion: Anxiety sensitivity mediates in the relationship between lifestyle and health literacy and psychosocial adjustment. It is recommended to professionals of COVID-19 therapy, in order to increase psychosocial adjustment of individuals after vaccination, to pay attention to the role of lifestyle and health literacy of individuals and decrease their anxiety using educational and counseling programs.
Key words: Adjustment, Lifestyle, Health literacy, Anxiety, COVID-19

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Islamic Azad University of Tehran, Science and Research Branch, approved the study (IR.IAU.SRB.REC.1401.361).
Authors Contributions:
  • Conceptualization: Mansoreh Mirhosseini, Asghar Jafari
  • Methodology: Mansoreh Mirhosseini, Asghar Jafari,  Mohammad Ghamari
  • Data collection: Mansoreh Mirhosseini
  • Formal analysis: Mansoreh Mirhosseini, Mohammad Ghamari
  • Supervision: Asghar Jafari,  Mohammad Ghamari
  • Project administration: Asghar Jafari
  • Writing - original draft: Mansoreh Mirhosseini
  • Writing - and editing: Mansoreh Mirhosseini, Asghar Jafari,  Mohammad Ghamari

Citation: Mirhosseini Mansoureh, Jafari Asghar, Ghamari Mohammad. The Prediction of Psychosocial Adjustment with COVID-19 Based on Lifestyle and Health Literacy in Patients after Vaccination with the Moderating Role of Anxiety Sensitivity: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 23 (1): 31-45. [Farsi]
 
[1]- PhD Student in Counseling, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
[2]- Associate Prof., Dept. of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran, ORCID: 0000-0001-6581-3246
   (Corresponding Author) Tel: (031) 55913753 E-mail: a.jafari@kashanu.ac.ir
[3]- Associate Prof., Dept. of Counseling, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adjustment, Lifestyle, Health literacy, Anxiety, COVID-19

نویسندگان مقاله منصوره میرحسینی | Mansore mirhosseini
Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran
کارشناسی ارشد مشاوره ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

اصغر جعفری | Asghar Jafari
دانشیار روان‌شناسی، دانشگاه کاشان، کاشان،ایران

محمد قمری | Mohammad Ghamari
Department of counseling, Sciences and research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار مشاوره، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6321-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات