مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۱۷-۳۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سیستم‌های مغزی رفتاری، خودکارآمدی و نشخوار ‌فکری دختران نوجوان با اختلال اضطراب اجتماعی: یک مطالعه نیمه‌تجربی
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی به­عنوان یکی از اختلال­های اضطرابی شایع در نوجوانان مطرح شده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سیستم­های مغزی، رفتاری، خودکارآمدی و نشخوار فکری دختران نوجوان با اختلال اضطراب اجتماعی بود.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه تحقیق عبارت از کلیه نوجوانان دختر 12 تا 18 سال با اضطراب اجتماعی مراجعه‌ کننده به مراکز مشاوره شهر تهران در سال 1402 بود که 30 نفر از بین آن­ها به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمایش 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، هفته­ای دوبار به مدت 90 دقیقه اجرا شد. گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی را دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های نشخوار فکری Nolen و Hoeksma، خودکارآمدی Scherer و سیستم‌های مغزی رفتاری Carver و Whait بودند. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش نشخوار فکری (49/0Eta، 91/26=F، 001/0>Pبهبود خودکارآمدی (61/0=Eta، 56/43=F، 001/0>P)، و سیستم­های فعال‌ساز رفتاری در شرکت‌کنندگان گروه آزمایش (32/0=Eta، 71/12=F، 001/0>P) شد.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش نشخوار فکری و افزایش سلامت روان نوجوانان دختر با اختلال اضطراب اجتماعی اثربخش است. پیشنهاد می­شود در مراکز مشاوره از روش درمان پذیرش و تعهد برای بهبود سلامت نوجوانان با اختلال اضطراب اجتماعی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، سیستم‌های مغزی رفتاری، نشخوار فکری، خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی، دختران نوجوان
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، سیستم‌های مغزی رفتاری، نشخوار فکری، خودکارآمدی، اضطراب اجتماعی، دختران نوجوان

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Behavioral Brain Systems, Self-Efficacy, and Rumination of Adolescent Girls with Social Anxiety Disorder: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Behavioral Brain Systems, Self-Efficacy, and Rumination of Adolescent Girls with Social Anxiety Disorder: A Quasi-Experimental Study

Farangis Demehri[1], Somaye Moradi[2], Reza Aghazadeh[3], Mohsen Saeidmanesh[4]

Received: 23/10/23       Sent for Revision: 31/12/23       Received Revised Manuscript: 09/04/24   Accepted: 13/04/24

Background and Objectives: Social anxiety is one of the most common disorders in adolescents. The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on behavioral brain systems, self-efficacy, and rumination of adolescent girls with social anxiety disorder.
Materials and Methods: This was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with experimental and control groups. The statistical population included girls aged 12 to 18 years with social anxiety in Tehran City in academic year 2023. Using convenience sampling 30 people were selected and randomly assigned into experimental (n=15) and control (n=15) groups. The experimental group participated in ACT for 8 sessions twice a week for 90 minutes, but the control group received no training. In this research, Nolen and Hoeksma's Rumination Questionnaire, Scherer et al.'s Self-efficacy Questionnaire, and Carver and Whait’s Brain-Behavioral Systems Questionnaire were used for pre-test and post-test evaluation. The collected data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Results: The results indicated that ACT had a significant effect on the reduction of rumination (Eta=0.49, F=26.91, p<0.001), and improvement of self-efficacy (Eta=0.61, F=43.56, p<0.001) and brain behavioral system (Eta=0.32, F=12.71, p<0.001) in adolescent girls of Tehran City.
Conclusion: It seems that treatment based on ACT had a good effect on rumination, self-efficacy, and brain-behavioral systems of teenage girls suffering from social anxiety. It is recommended to use ACT method in counseling centers to improve the health of adolescents with social anxiety disorder.
Key words: Acceptance and commitment therapy (ACT), Behavioral brain systems, Rumination, Self-efficacy, Social anxiety, Adolescent girls

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical Considerations (Code of Ethics): The Ethics Committee of Tehran University of Science and Culture approved the study (IR.ACECR.JDM.REC.1401.005).
Authors Contributions:
- Conceptualization: Somaye Moradi, Farangis Demehri
- Methodology: Somaye Moradi, Farangis Demehri
- Data collection: Somaye Moradi, Reza Aghazadeh
- Formal analysis: Reza Aghazadeh, Mohsen Saeidmanesh
- Supervision: Farangis Demehri
- Project administration: Farangis Demehri
- Writing administration: Farangis Demehri
- Writing review and editing: Farangis Demehri, Reza aghazadeh

Citation: Demehri Farangis, Moradi Somaye, Aghazadeh Reza, Saeidmanesh Mohsen. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Behavioral Brain Systems, Self-Efficacy, and Rumination of Adolescent Girls with Social Anxiety Disorder: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 23 (1): 17-30. [Farsi]
 
[1]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Faculty of Psychology, Science and Arts University, Yazd, Iran, ORCID: 0002-000-0867-1451
    (Corresponding Author) Tel: 035-38264077, E-mail: demehri @ sau.ac.ir
[2]-MSc in Psychology, Dept.of Psychology, Faculty of Psychology, Science and Arts University, Yazd, Iran
[3]-PhD Student in Psychology, Dept. of Psychology, Faculty of Psychology,  Science and Arts University, Yazd, Iran
[4]-Associate Prof., Dept.of Psychology, Faculty of Psychology, Science and Arts University, Yazd, Iran
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Acceptance and commitment therapy (ACT), Behavioral brain systems, Rumination, Self-efficacy, Social anxiety, Adolescent girls

نویسندگان مقاله سمیه مرادی | Somayeh Moradi
science and arts university
دانشگاه علم و هنر یزد

فرنگیس دمهری | Farangis Demehri
science and arts university
دانشگاه علم و هنر یزد

رضا آقازاده | Reza Aghazadeh
science and arts university
دانشگاه علم و هنر یزد

محسن سعیدمنش | Mohsen Saeidmanesh
science and arts university
دانشگاه علم و هنر یزد


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6546-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات