این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستاری کودکان، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱-۶

عنوان فارسی تاثیر مداخله مجازی مدیریت رفتاری والدین مبتنی بر پروتکل گاتمن بر کاهش تنیدگی والدینی در مادران و پرخاشگری کودکان در ایام شیوع کرونا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مداخله مدیریت رفتاری والدین مبتنی بر پروتکل گاتمن(مربیگری هوش هیجانی والد) به صورت مجازی بر کاهش تنیدگی والدینی در مادران و کاهش پرخاشگری فرزندان آن‌ها در سال 1400 در شهر بوشهرانجام گرفت.
روش: در این پژوهش که از نوع شبه آزمایشی است، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس ملاک‌های ورود و خروج 31 نفر از مادران  دارای فرزند 6 تا 12 سال شهر بوشهر به‌صورت تصادفی در دو گروه‌ درمان مدیریت رفتاری والدین مبتنی بر مربیگری هوش هیجانی والد و گروه شاهد جایگزین شدند و به وسیله پرسشنامه تنیدگی والدینی و پرسشنامه آخنباخ فرم والدین مورد ارزیابی ارزیابی گرفتند. اعتبار بسته درمانی از طریق شاخص روایی محتوایی مورد تأیید قرار گرفت (94/.=CVI). جلسات مداخله در 11 جلسه 90 دقیقه‌ای تدوین و برای والدین توسط درمانگر اجرا شد. سپس داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون‌های تعقیبی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
نتایج : نتایج حاکی از اثربخشی این مداخله بر کاهش استرس والدینی در مادران(5/02f= و 0/03P=) و پرخاشگری کودکان(5/55f= و 0/03P=) نسبت به لیست انتظار در مراحل پس‌آزمون و پیگیری بود ؛ به‌طورکلی علاوه بر بهبود استرس والدینی، میزان پرخاشگری کودکان نیز کاهش‌یافته بود.
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش بر تاثیر اموزش مجازی مدیریت رفتاری والدین مبتنی بر پروتکل گاتمن بر بهبود تنیدگی والدینی در مادران  و کاهش پرخاشگری کودکان تاکید دارد،  بنابراین پیشنهاد می شود، درمانگران از رویکرد مدیریت رفتاری والدین مبتنی بر پروتکل گاتمن درمانی به‌عنوان یک روش مفید بهره ببرند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس والدینی، فرزند پروری، مشکلات رفتاری

عنوان انگلیسی Investigating parental behavioral management intervention based on the Guttman protocol on reducing parental stress and aggression
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The present study aimed to investigate the efficiency of parent behavior management intervention based on Gottman's intervention in reducing parental stress and children's aggression, through a virtual (online) education system, In 1400 in Bushehr. 
Method: In this research, which is a quasi-experimental type, through targeted sampling and based on inclusion and exclusion criteria, 31 mothers were randomly divided into two groups, i.e., intervention and the waiting list. Then they were evaluated by the Parental Stress Questionnaire and Achenbach scale. The validity of the therapy program was confirmed through the content validity index (CVI = 0.94). The intervention was formulated in eleven 90-minute sessions.
Result: Variance analysis, repeated measures, and post hoc tests were used to analyze the quantitative data. The findings showed the efficiency of parent behavior management intervention based on parent emotional intelligence coaching in reducing parental stress (p= 0.03, f=5.03). Children's aggression (p= 0.03, f=5.55) through a virtual (online) education system compared to the waiting list group in both the pretest and post-test stages, and in addition to alleviated parental stress, children's aggression was also generally reduced.
Conclusion: The findings of this study emphasize the effect of online parent management training intervention based on the Guttman protocol in reducing parental stress and children's aggression, Therefore, it is suggested that therapists use online parent management training intervention as a useful method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Online Intervention, Parental Stress, Parenthood, Behavioral Problems

نویسندگان مقاله خاتون پورمودت | khatoon pourmaveddat
Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

علی پولادی ریشهری | Ali ouladi Rishehri
Associate Professor, Department of Psychology, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran .
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

محمدرضا بحرانی | Mohammad Reza bahrani
Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-622-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات