|
معماری و شهرسازی ایران، جلد ۱، شماره ۱۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی کارآیی راه هاي خروج ساختمان در تخلیه اضطراري آتش به روش تحلیل نر م افزاري (نمونه موردي: یک مدرسه در تهران) |
|
چکیده فارسی مقاله |
تاخیر چند دقیقهاي درتخلیه کاربران در حوادث، به ویژه درساختمانهاي آموزشی به دلیل حجم بالاي جمعیت اثر قابل توجهی درافزایش خسارت جانی دارد. بدین منظور تعداد و موقعیت راههاي خروج این ساختمانها باید متناسب باشد تا امکان تخلیه را درزمان مناسب فراهم کند. هدف از این مقاله بررسی خروجی هاي یک ساختمان آموزشی در تدارك مسیر خروج مناسب می باشد. در این پژوهش با دو روش کارآیی ابزارهاي فرار در ساختمان هاي آموزشی بررسی شده است؛ ابتدا زمان هاي خروج اضطراري با مدلسازي رفتاردانش آموزان (به وسیله نرم افزار شبیه ساز) تخمین زده می شود و با مقایسه نتایج حاصل با زمان مورد نیاز براي تخلیه ساختمان برآوردي از کارآیی ابزارهاي خروج به دست می آید. در روش دوم کارآیی راههاي خروج مدرسه با معیار ضوابط و مقررات ایمنی ساختمان در برابر آتش بررسی می گردد. مقایسه نتایج حاصل از دو شیوه یاد شده امکان تایید این فرضیه را فراهم کرده است که رابطه مستقیمی بین تعداد، ابعاد و موقعیت راه هاي خروج با زمان خروج امن کاربران در مواقع بحران وجود دارد . نتایج حاصل شیوه اي در ارزیابی عملکرد پلان معماري ارائه داده است که می تواند افزایش دقت تصمیمات مدیریتی در وضعیت پاسخگویی بناها در موارد بحران را به همراه آورد. نتایج نشان می دهد ارزیابی ویژگی هاي معماري مربوط به ابزارهاي فرار ساختمان تنها به وسیله ضوابط و مقررات ملی کافی نیست. در نهایت پیشنهاداتی در زمینه دستیابی به مسیرهاي فرار مناسب در مدارس ارائه می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
بررسی کارآیی راه هاي خروج ساختمان در تخلیه اضطراري آتش به روش تحلیل نر م افزاري (نمونه موردي: یک مدرسه در تهران) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
تاخیر چند دقیقهاي درتخلیه کاربران در حوادث، به ویژه درساختمانهاي آموزشی به دلیل حجم بالاي جمعیت اثر قابل توجهی درافزایش خسارت جانی دارد. بدین منظور تعداد و موقعیت راههاي خروج این ساختمانها باید متناسب باشد تا امکان تخلیه را درزمان مناسب فراهم کند. هدف از این مقاله بررسی خروجی هاي یک ساختمان آموزشی در تدارك مسیر خروج مناسب می باشد. در این پژوهش با دو روش کارآیی ابزارهاي فرار در ساختمان هاي آموزشی بررسی شده است؛ ابتدا زمان هاي خروج اضطراري با مدلسازي رفتاردانش آموزان (به وسیله نرم افزار شبیه ساز) تخمین زده می شود و با مقایسه نتایج حاصل با زمان مورد نیاز براي تخلیه ساختمان برآوردي از کارآیی ابزارهاي خروج به دست می آید. در روش دوم کارآیی راههاي خروج مدرسه با معیار ضوابط و مقررات ایمنی ساختمان در برابر آتش بررسی می گردد. مقایسه نتایج حاصل از دو شیوه یاد شده امکان تایید این فرضیه را فراهم کرده است که رابطه مستقیمی بین تعداد، ابعاد و موقعیت راه هاي خروج با زمان خروج امن کاربران در مواقع بحران وجود دارد . نتایج حاصل شیوه اي در ارزیابی عملکرد پلان معماري ارائه داده است که می تواند افزایش دقت تصمیمات مدیریتی در وضعیت پاسخگویی بناها در موارد بحران را به همراه آورد. نتایج نشان می دهد ارزیابی ویژگی هاي معماري مربوط به ابزارهاي فرار ساختمان تنها به وسیله ضوابط و مقررات ملی کافی نیست. در نهایت پیشنهاداتی در زمینه دستیابی به مسیرهاي فرار مناسب در مدارس ارائه می شود. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آزاده شمسی | azadeh shamsi nbsp;
لیلا میرسعیدی نویسنده مسیول | leila mirsaeidi nevisandeh election nbsp;
کیوان فرخ زاد | keyvan farrokh zad nbsp;
|
|
نشانی اینترنتی |
http://isau.ir/en/ManuscriptDetail?mid=11946 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله تحقیقی (پژوهشی) |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|