پیکره (پژوهش در هنرهای تجسمی)، جلد ۱۳، شماره ۳۵، صفحات ۵۸-۷۴

عنوان فارسی گونه‌شناسی و تحلیل بصری «شکسته نویسی»های سید علی اکبر گلستانه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سید علی‌اکبر گلستانه از شکسته‌نویسان صاحب ‌سبک و برجسته در خط شکسته است که آثار و جایگاه وی در تاریخ خوشنویسی بیش‌وکم مورد توجه هنرمندان و پژوهشگران خوشنویسی بوده است. نظر به اهمیت جایگاه این خوشنویس شکسته‌نستعلیق، شناسایی ویژگی‌های هنری و سبک‌آثار وی همچنان ضروری به‌نظر می‌رسد. با این ملاحظه، پژوهش حاضر به گونه‌شناختی و تحلیل بصری آثار شکسته‌نویسی سید علی‌اکبر گلستانه از نظر حسن وضع و ترکیب می‌پردازد. شناسایی ویژگی‌های گونه‌شناختی و سبک‌شناسانه‌ی آثار شکسته‌نویسی سید علی‌اکبر گلستانه با تأکید بر حُسن وضع و ترکیب، هدف اصلی پژوهش حاضر است.
روش پژوهش: داده‌های پژوهش حاضر به‌‌روش کتابخانه‌ای و با اتکا ‌به تصویر اصل آثار در مرقعات و قطعات خطی و چاپی گرد آمده است. نوع تحلیل در این پژوهش، کیفی و به شیوه تحلیل بصری است که براساس مؤلفه‌‌های تحلیل بصری آثار تجسمی و مفاهیم تخصصی مربوط ‌به آداب و قواعد خوشنویسی (ناظر بر خط شکسته‌نستعلیق) صورت گرفته است.
یافته‌ها: آثار شکسته‌نویسی گلستانه دو گونه متون منثور و منظوم را در بر می‌گیرد. کرسی چندگانه و سوارنویسی حروف و کلمات از ویژگی‌های سطرنویسی‌های وی است که با طول سطر نسبت مستقیم دارد. نمونه‌هایی از شکسته‌نویسی‌های گلستانه، که تعداد کمتری از آثار وی را دربر می‌گیرد، شامل قطعاتی در دانگ خفی است که به‌صورت چلیپایی و چندسویه اجرا شده‌اند. از نظر حسن وضع، گرایش به کادر و کرسی افقی، در عین حال کرسی‌های چندگانۀ فرعی در اغلب آثار و نیز چندسویه‌نویسی در برخی از آثار از ویژگی‌های شکسته‌نویسی، گلستانه است.
نتیجه‌گیری: وجه غالب آثار گلستانه در گونۀ سطرنویسی و تمایل ‌به جلی‌نویسی است. گرایش به کادر و کرسی افقی و در عین حال کرسی‌های چندگانۀ فرعی، خصوصیات غالب آثار وی است. همچنین دودانگ‌نویسی (خفی و جلی) در شماری از آثار گلستانه دیده می‌شود. در مبحث ترکیب مفردات نیز ویژگی‌های پیچیده‌نویسی، نظام ترکیب و توزیع مدّات، گرایش به همنشینی دوایر به دو صورت افقی و پلکانی و ترکیب خرداندام‌ها (شامل تکرار حرکات مشابه و هم‌راستا، تماس، تداخل و ادغام حروف با همدیگر) در آثار گلستانه، قابل ‌بیان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Typology and Visual Analysis of Seyyed Ali Akbar Golestaneh's "Shikata Script" Writings
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Seyyed Ali Akbar Golestaneh is one of the prominent Shikasta scriptwriters whose works and place in the history of calligraphy have been the focus of calligraphy artists and researchers. Considering the importance of the position of this Shikasta-Nastaliq calligrapher, identifying the artistic features and styles of his works still seems necessary. Accordingly, the present research deals with the typology and visual analysis of Seyyed Ali Akbar Golestaneh's Shikasta script works in terms of the beauty of disposition (ḥosn-e ważʿ) and composition (tarkīb). Identifying the typological and stylistic features of Seyyed Ali Akbar Golestaneh's Shikasta Script works with an emphasis on the beauty of disposition (ḥosn-e ważʿ) and composition (tarkīb) is the primary goal of this research.
Research Method: The data for the present research has been collected using a library-based method, and relying on the original images of the works in Murrqqas as well as calligraphic and printed pieces. The analysis in this research is conducted qualitatively using a visual analysis method based on the components of visual analysis of visual works and specialized concepts related to the principles and rules of calligraphy (observing Shikasta-Nastaliq script).
Findings: Golestaneh's Shikasta script works include two types of prose and verse texts. Multiple baselines or seating (korsī) and mounted letters and words are the characteristics of his Linear Script (Satr Nevisi), which are directly related to the length of the line. Examples of Golestaneh's Shikata script writings, which include a smaller number of his works, include pieces in Dang Khafi (small), which are executed in a Chalipa and multilateral form. From the beauty of disposition (ḥosn-e ważʿ) perspective, the trend towards the horizontal frame and seating (korsī), at the same time multiple sub-seatings in most of the works, as well as multilateral writing in some works, are the characteristics of Golestaneh's Shikasta Scriptwriting.
Conclusion: The dominant aspect of Golestaneh's works is the type of linear script (Satr Nevisi) and the tendency to write in Jali script. The inclination towards horizontal frames and seating (korsī), and at the same time, multiple sub-seating are the dominant characteristics of his works. Two-Dang writing (Khafi and Jali) can also be seen in several Golestaneh's works. Regarding simple-letter combination, the features of complex writing, the system of composition and distribution of elongations (Mads), the tendency to alliance of circular and curved forms in both horizontal and stepped ways, and the combination of micro-elements (including repetition of similar and aligned movements, proximity, intrusion, and merging of letters with each other) in Golestaneh's works can be expressed.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Shikasta Scriptwriting, Shikasta Nastaliq, Ali Akbar Golestaneh, Beauty of Disposition (ḥosn-e ważʿ)

نویسندگان مقاله Mehran Behzadi |
PhD Student in the field of Comparative and Analytical History of Islamic art, Faculty of Arts,Shahed University of Tehran, Tehran, Iran.

Seyyed Reza Hoseini |
Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Arts, Shahid University, Tehran, Iran.

Amin Iranpour |
Assistant Professor, Department of Islamic Art, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran.

Mohammad Sadegh Mirzaabolghasemi |
Associate Professor, Faculty of Art and Architecture, Shiraz University, Shiraz, Iran.


نشانی اینترنتی https://paykareh.scu.ac.ir/article_18865_0121ae45e0d6f7f69ccc862b1221bb59.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات