این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در پزشکی، جلد ۴۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی روش تدریس فارماکولوژی در چندین دانشگاه با رتبه های بین المللی و پراکندگی جغرافیایی متنوع
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: فارماکولوژی، به عنوان یک رشته اصلی در آموزش پزشکی، به طور قابل توجهی شایستگی متخصصان مراقبت های بهداشتی آینده را شکل می دهد. لزوم آشنایی با شیوه های جدید تدریس فارماکولوژی و بررسی نتایج آنها می تواند ایده خوبی برای اجرای آنها باشد. در این مقاله تدریس فارماکولوژی در بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی دنیا با پراکندگی جغرافیایی جهان شمول که دارای رتبه بندی بین المللی بودند بررسی شدند تا دلیل استفاده از شیوه خاص آن دانشگاه و نتیجه ارزیابی های صورت گرفته از اجرای روشها مشخص شود.
مواد و روش ها: در این بررسی توصیفی، انتخاب دانشگاه ها از بین تمام رتبه های بین المللی و پراکندگی جغرافیایی تعیین شد تا داده ها تنوع بیشتری داشته باشند. از هر قاره چند کشور و چند دانشگاه انتخاب شدند و از بین کشورهای همسایه دانشگاه هایی که شرایط اجتماعی و فرهنگی نزدیک تری به ایران داشتند انتخاب شدند. روش تدریس هر دانشگاه با مراجعه به سایت دانشگاه یا مقاله مطالعه ای که در خصوص آن روش در دانشگاه مذکور وجود داشت یا از طریق مکاتبه با رئیس گروه فارماکولوژی بررسی و مزایا و معایب آن توضیح و جمع بندی شد.
یافته ها: نتایج اولیه ارائه شده در دانشگاههای مختلف حاکی از موفقیت روش بکار گرفته شده در آن دانشگاه بود. با اینحال نتیجه مطالعات طولانی مدت از اثرگذاری روش بکار رفته بخاطر جدید بودن تغییرات در بسیاری از موارد موجود نیست.
نتیجه گیری: از مجموع بررسی ها چنین استنباط می شود که تغییر در روش سنتی گریز ناپذیر است و تدریس فارماکولوژی پایه شاید به روش سنتی لازم است اما در مباحث بالینی فارماکولوژی نیاز است که از روشهای دیگری استفاده شود. همچنین نیاز است که فارماکولوژی هم در پایه و هم در بالین تدریس شود و رویکرد متفاوتی به تدریس این دو جنبه اعمال شود.
سابقه و هدف: فارماکولوژی، به عنوان یک رشته اصلی در آموزش پزشکی، به طور قابل توجهی شایستگی متخصصان مراقبت های بهداشتی آینده را شکل می دهد. لزوم آشنایی با شیوه های جدید تدریس فارماکولوژی و بررسی نتایج آنها می تواند ایده خوبی برای اجرای آنها باشد. در این مقاله تدریس فارماکولوژی در بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی دنیا با پراکندگی جغرافیایی جهان شمول که دارای رتبه بندی بین المللی بودند بررسی شدند تا دلیل استفاده از شیوه خاص آن دانشگاه و نتیجه ارزیابی های صورت گرفته از اجرای روشها مشخص شود.
مواد و روش ها: در این بررسی توصیفی، انتخاب دانشگاه ها از بین تمام رتبه های بین المللی و پراکندگی جغرافیایی تعیین شد تا داده ها تنوع بیشتری داشته باشند. از هر قاره چند کشور و چند دانشگاه انتخاب شدند و از بین کشورهای همسایه دانشگاه هایی که شرایط اجتماعی و فرهنگی نزدیک تری به ایران داشتند انتخاب شدند. روش تدریس هر دانشگاه با مراجعه به سایت دانشگاه یا مقاله مطالعه ای که در خصوص آن روش در دانشگاه مذکور وجود داشت یا از طریق مکاتبه با رئیس گروه فارماکولوژی بررسی و مزایا و معایب آن توضیح و جمع بندی شد.
یافته ها: نتایج اولیه ارائه شده در دانشگاههای مختلف حاکی از موفقیت روش بکار گرفته شده در آن دانشگاه بود. با اینحال نتیجه مطالعات طولانی مدت از اثرگذاری روش بکار رفته بخاطر جدید بودن تغییرات در بسیاری از موارد موجود نیست.
نتیجه گیری: از مجموع بررسی ها چنین استنباط می شود که تغییر در روش سنتی گریز ناپذیر است و تدریس فارماکولوژی پایه شاید به روش سنتی لازم است اما در مباحث بالینی فارماکولوژی نیاز است که از روشهای دیگری استفاده شود. همچنین نیاز است که فارماکولوژی هم در پایه و هم در بالین تدریس شود و رویکرد متفاوتی به تدریس این دو جنبه اعمال شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش فارماکولوژی، روش تدریس، فارماکولوژی پایه، فارماکولوژی بالینی، یادگیری مبتنی بر سیستم، یادگیری مبتنی بر مسئله، یادگیری مبتنی بر مورد، جوامع ویکی، آموزش اجتماعی گروه های کوچک

عنوان انگلیسی The teaching method of pharmacology in several universities with international rankings and geographical diversity
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Pharmacology, as a major field in medical education, significantly shapes the competency of future healthcare professionals. The necessity of familiarizing with new teaching methods in pharmacology and evaluating their outcomes can be a good idea for their implementation. This article investigated the teaching of pharmacology in many medical universities worldwide with geographical diversity and international rankings to determine the reasons for using specific methods in those universities and to identify the results of the evaluations of their implementation.
Materials and Methods: In this descriptive study, universities were selected from all international rankings and geographical diversity to have more diverse data. Several countries and universities from each continent were chosen, and among neighboring countries, universities with social and cultural conditions closer to Iran were selected. The teaching method of each university was examined by visiting the university's website or studying an article about that method in the university or by contacting the head of the pharmacology department to review and summarize its advantages and disadvantages.
Results: The initial results presented in various universities indicated the success of the method used in that university. However, the long-term effects of the applied method are not clear due to the novelty of changes in many cases.
Conclusion: From the overall reviews, it can be inferred that a change in the traditional method is inevitable, and teaching basic pharmacology may require a traditional approach, but in clinical pharmacology discussions, it is necessary to use other methods. Additionally, pharmacology should be taught both in basic and clinical settings, and a different approach to teaching these two aspects should be applied.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching pharmacology, Teaching method, Basic pharmacology, Clinical pharmacology, System-based learning, Problem-based learning, Case-based learning, Wiki communities, Social education small groups

نویسندگان مقاله سید علی ضیائی | Seyed Ali Ziai
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

حسن دانشمند | Hassan Daneshmand
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://pejouhesh.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1597-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بین رشته ای ( مدیریت آموزشی، تحقیقات آموزشی، آموزش پزشکی )
نوع مقاله منتشر شده گزارش موردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات