این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 3 آذر 1404
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۵۱۵-۵۳۳
عنوان فارسی
تصویر کووید-۱۹ در وب سایت های نهادهای ملی و بینالمللی تحلیل اینفوگرافیکهای سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و خبرگزاری ایرنا
چکیده فارسی مقاله
پاندمی کووید-19 بشر را دچار بحرانی کرد که پاسخ به آن جز از طریق مدیریت جهانی امکانپذیر نبود. بهمنظور مقابله با آن، آموزش و اطلاعرسانی صحیح به عموم مردم بهعنوان رسالت اصلی نهادهای متولی مبارزه با کرونا تعریف شد و حجم عظیمی از اطلاعات توسط نهادها و رسانههای مختلف منتشر شد. مطالعۀ این پیامها میتواند ضمن ارائۀ شناختی دقیق از چگونگی مواجهه با کرونا توسط نهادهای مختلف، در بحرانهای آینده نیز کارساز باشد. مقالۀ حاضر اینفوگرافیهای تولیدشده در خصوص ویروس کووید-19 توسط «سازمان جهانی بهداشت» در سطح بینالمللی و «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «خبرگزاری ایرنا» را در سطح ملی مطالعه میکند.
در این پژوهش 560 اینفوگرافی وبسایت نهادهای مذکور از ابتدای اسفند 1398 تا پایان 1400 برمبنای دو الگوی اعتقاد بهداشتی و موازی توسعهیافته با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی مطالعه میشود.
یافتهها گویای این است که سازمان جهانی بهداشت بیشتر از تکنیک اقناعی «خودترغیبی» استفاده کرده بود؛ یعنی بهمنظور ترغیب مخاطب به رعایت پروتکلهای بهداشتی، به بیان استدلال و مزایای پیشنهادهای مطرحشده پرداخته است؛ درحالیکه ضمیر شخصی ما پرکاربردترین تکنیک اقناعی در وزارت بهداشت است؛ یعنی این وزارتخانه بیش از هر چیز بر مقولۀ جمعگرایی و تقویت روحیۀ ملیگرایی ایرانیان تأکید کرده است. ایرنا نیز بیشتر از تکنیک «شواهد (استفاده از آمار و نمودار)» و «گواهیدادن متخصصان» استفاده کرده است.
توجه صرف پزشکی به اپیدمی موجب تبدیل آن به مسئله اجتماعی میشود. برخلاف سازمان جهانی بهداشت که به ابعاد اجتماعی و روانی که درنتیجۀ این بحران رخ داده بود، توجه نشان داد، دو نهاد داخلی به پدیدۀ کرونا صرفاً با نگاهی پزشکی نگریستند این در حالی است که آثار کرونا صرفاً به بخش سلامت و امنیت جان افراد محدود نشده بود، بلکه با گذشت زمان، کرونا به مسئلهای اجتماعی تبدیل شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتباطات سلامت، ارتباطگران فنی، اینفوگرافی، تحلیل محتوا، کووید-19،
عنوان انگلیسی
The image of Covid-19 on the websites of national and international institutions: Analysis of infographics by World Health Organization, Ministry of Health and Medical Education and IRNA news agency
چکیده انگلیسی مقاله
The Covid-19 pandemic precipitated a crisis that required a global management response, which was unattainable otherwise. As a result, correct education and the dissemination of pertinent information to the public were designated as the primary responsibilities of organizations combating the virus. Numerous informational outlets and agencies disseminated a substantial quantity of data in pursuit of this objective. Examining these communications can provide valuable insights into the strategies employed by various organizations in managing the coronavirus and prove beneficial in preparing for future crises. Therefore, the purpose of this article is to evaluate the infographics created by the Iranian Ministry of Health, IRNA, and the World Health Organization (WHO), the primary international organization tasked with coronavirus control.
From March 2020 to the end of March 2022, 560 infographics accessible on the websites of the aforementioned organizations were analyzed quantitatively through content analysis in accordance with two health belief and extended parallel process models.
The findings indicate that the World Health Organization (WHO) employed the persuasive strategy of "self-encouragement" to persuade individuals to adhere to health protocols, relying on arguments and the advantages of the recommendations. However, the Ministry of Health employed the pronoun "we" most frequently as a persuasive strategy; this organization prioritized collectivism and the promotion of patriotism and benevolence among Iranian citizens. IRNA relied primarily on the "observations" method (integrating statistics and diagrams).
Conversely, the WHO placed greater emphasis on the social and psychological aspects of health in comparison to the two internal organizations, with the latter ignoring this crucial subject.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارتباطات سلامت, ارتباطگران فنی, اینفوگرافی, تحلیل محتوا, کووید-19
نویسندگان مقاله
هادی خانیکی |
گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سعیده رضوانی |
گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
زرین زردار |
گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jisr.ut.ac.ir/article_95149_2e905291e4b4807a09b622fb4edea85e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات