مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه ی مجازی بر سلامت عمومی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی: یک مطالعه نیمه تجربی در طی همه‌گیری کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: انجام مداخلات فوری برای ارتقای سلامت عمومی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی ضروری است. هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه­ ی مجازی بر سلامت عمومی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی بود.
مواد و روش­ ها: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1401 در شهر جیرفت انجام شد؛ 160 نفر از پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی به روش تصادفی انتخاب و با تخصیص تصادفی ساده (قرعه کشی) به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. محتوای آموزشی مدیریت استرس به مدت 8 جلسه، 45 دقیقه ­ای (2 جلسه در هفته) برای گروه مداخله به صورت مجازی و آنلاین از طریق Adobe Connect برگزار شد. پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) در دو مرحله قبل و بلافاصله بعد از اتمام مداخله در هر دو گروه تکمیل گردید. تحلیل داده ­ها با نرم ­افزار SPSS نسخه 20، آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ANCOVA) انجام شد.
یافته­ ها: نتایج پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری را بین دو گروه از لحاظ نمره کلی سلامت عمومی نشان داد (10/15 ± 13/46 در گروه کنترل در مقابل 63/12 ± 50/34 در گروه مداخله). همچنین بعد از مداخله، نمره کلی سلامت عمومی و خرده مقیاس­ های آن، فقط در گروه مداخله کاهش معنی­ داری داشت (001/0> P).
نتیجه­ گیری: اجرای برنامه آموزش مجازی مدیریت استرس، به ارتقای سلامت عمومی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی کمک می­ کند. لذا استفاده از آن به عنوان روشی موثر برای توانمندسازی نیروی انسانی توصیه می ­شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت عمومی، اورژانس پیش بیمارستانی، خدمات فوریت های پزشکی، آموزش، کووید-19

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Virtual Stress Management Training on the General Health of Pre-hospital emergency personnel: A Semi-experimental Study During the Covid-19 Pandemic
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: It is necessary to carry out urgent interventions to improve the general health of pre-hospital emergency personnel. The aim of this study was to investigate the effect of virtual stress management training on the general health of pre-hospital emergency personnel.
Materials and Methods: In this semi-experimental study that was conducted in Jiroft city in 2022; 160 pre-hospital emergency personnel were randomly selected and divided into two intervention and control groups by simple random allocation (lottery). The educational content of stress management was held for 8 sessions of 45 minutes (2 sessions per week) for the intervention group virtually and online through Adobe connect. The General Health Questionnaire (GHQ) was completed in two stages before and one month after the end of the intervention in both groups. SPSS version 20 software, descriptive (Mean and Standard deviation) and inferential statistics (ANCOVA) were used for data analysis.
Results: The post-test results showed a significant difference between the two groups in the overall score of general health (46.13 ± 15.10 in the control group versus 34.50 ± 12.63 in the intervention group). Also, after the intervention, the overall score of general health and its subscales decreased significantly only in the intervention group (P<0.001).
Conclusion: Implementation of the stress management virtual training program helps to improve the general health of It is necessary to carry out urgent interventions to improve the general health of pre-hospital emergency personnel. Therefore, it is recommended to use it as an effective method for empowering human resources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله General Health, Pre-hospital emergency, Emergency Medical Services, Education, COVID-19

نویسندگان مقاله ساره مهنی | Sareh Mehni


هدیه عسکرپور | Hedyeh Askarpour


ندا دستیار | Neda Dastyar


حبیبه وزیری نسب | Habibe Vazirinasab


علی اصغر خیرخواه | Aliasghar Kheyrkhah



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1608-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت روان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات