|
پژوهش در توانبخشی ورزشی، جلد ۱۱، شماره ۲۲، صفحات ۶۱-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر تمرینات ریتمیک همراه با موسیقی بر روی ترامپولین بر توانایی حرکتی و تعادل کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر: دوره پیگیری ۶ ماهه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: کمتوانی ذهنی اختلالی است که باعث نارسایی در کارکرد هوشی و سازشی فرد در زمینههای اجتماعی، عملی و مفهومی میشود. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات ریتمیک همراه با موسیقی بر روی ترامپولین بر توانایی حرکتی و تعادل کودکان کمتوان ذهنیآموزشپذیر است. روشبررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. تعداد 30 نفر از کودکان کمتوانذهنیآموزشپذیر 10-9 ساله بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای سنجش مهارتهای حرکتی ظریف و تعادل به ترتیب از آزمونهای برونیکس-اوزرتسکی و زمان برخاستن و حرکت کردن استفاده شد. گروه تجربی تمرینات روی ترامپولین را به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه یک ساعته انجام دادند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. پس از هشت هفته، پسآزمون مشابه با پیشآزمون و شش ماه بعد نیز آزمون یادداری انجام شد. نتایج: نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد که تمرینات ریتمیک همراه با موسیقی بر روی ترامپولین بر مهارت حرکتی ظریف و تعادل کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر تاثیر معناداری داشته، بطوریکه 91% از تغییرات مهارت حرکتی ظریف و تعادل کودکان تحت تاثیر این نوع تمرینات بوده است. در آزمون یادداری بعد شش ماه فقط در فاکتور تعادل تفاوت معنادار بین دو گروه مشاهده شد. نتیجهگیری: تمرینات ریتمیک همراه با موسیقی بر روی ترامپولین در توانبخشی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر مؤثر میباشد و از این روش میتوان در توانبخشی حرکتی این کودکان در مدارس استفاده نمود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ترامپولین،
تعادل،
مهارت ظریف،
کودکان، |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of rhythmic exercises with music on the trampoline on motor ability and balance of educable mentally retarded children: A 6-month follow-up period |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The present study aimed to investigate the effect of rhythmic exercises with music on the trampoline on motor ability and balance of educable mentally retarded children. Methods: This research used a semi-experimental method with pre-test and post-test designs for two experimental and control groups. The statistical sample of the research was 30 educable mentally retarded children who were 9-10 years and were selected as available. Bruininks-Oseretsky (BOTMP), time up and get (TUG) tests were used to measure fine motor skills and balance, respectively. Using the counterbalance method. The experimental group performed exercises on a trampoline for eight weeks, and the control group did not receive any intervention. After the intervention, a post-test similar to the pre-test was conducted. After six months, the follow-up period was taken from samples of both groups. Results: The results of Mixed ANOVA showed that rhythmic exercises with music on the trampoline had a significant effect on children's fine motor skills and balance from pre-test to post-test, so 91% of the changes in children's fine motor skills and balance were influenced by rhythmic exercises on the trampoline. Conclusion: In the follow-up test after six months, there was no significant difference in fine motor skills between the two groups. The balance of the experimental group was better than that of the control group. So, it can be said that rhythmic exercises with music on the trampoline are effective in the rehabilitation of educable mentally retarded children, and this method can be used in the movement rehabilitation of these children in schools. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ترامپولین,
تعادل,
مهارت ظریف,
کودکان |
|
نویسندگان مقاله |
مینا کشاورز | دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
الهه یوسفی | دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
جلال دهقانی زاده | استادیار رفتار حرکتی، گروه مدیریت و رفتار حرکتی ، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://rsr.basu.ac.ir/article_5515_07a2d6f02b38a25f01ea9009048e131a.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|