این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 20 آبان 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۲، شماره ۱۲، صفحات ۱۲۵۹-۱۲۷۸
عنوان فارسی
طراحی مدل اهمالکاری تحصیلی مبتنی بر خودکارآمدی و کمالگرایی با تأکید بر نقش میانجی باورهای فراشناختی در دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
اهمالکاری
پیامدهای منفی بسیاری هم بر سلامت جسمی و روحی و هم بر توانایی افراد در دستیابی به اهداف دارد. لذا مطالعه برای شناخت عوامل همبسته با آن معقول است.
مطالعه حاضر با هدف تحلیل مسیر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان بر اساس کمالگرایی و خودکارآمدی آنان با توجه به نقش واسطهای باورهای فراشناختی انجام شد.
مواد و روشها:
مطالعه حاضر از نوع توصیفی به روش تحلیل همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تعداد 227 دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و مقیاسهای اهمالکاری تحصیلی
Savari
و همکاران،
کمالگرایی
Hill
و همکاران،
خودکارآمدی عمومی
Sherer
و
Maddux
و باورهای فراشناختی
Wells
و
Cartwright
را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که خودکارآمدی اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر باورهای فراشناختی مثبت (39/0=
β
، 01/0>
P
) و اثر معکوس، منفی و معناداری بر باورهای فراشناختی منفی (42/0-=
β
، 01/0>
P
) و اهمالکاری تحصیلی (32/0-=
β
، 01/0>
P
) دارد. نتایج همچنین نشان داد کمالگرایی اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر باورهای فراشناختی مثبت (83/0=
β
، 01/0>
P
) و باورهای فراشناختی منفی (51/0=
β
، 01/0>
P
) دارد.
نتیجه
گیری:
یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که باورهای فراشناختی میتواند در رابطه بین خودکارآمدی و کمال
گرایی با اهمالکاری تحصیلی نقش مهمی داشته باشد. با توجه به پیامدهای منفی اهمالکاری بر سلامت تحصیلی دانشجویان پیشنهاد میشود که برنامههای مداخله برای تغییر مناسب متغیرهای مؤثر بر اهمالکاری تدوین شود.
واژه های کلیدی:
اهمالکاری
تحصیلی، خودکارآمدی، کمالگرایی، باورهای فراشناختی
کلیدواژههای فارسی مقاله
اهمالکاری تحصیلی، خودکارآمدی، کمالگرایی، باورهای فراشناختی
عنوان انگلیسی
Designing a Model of Academic Procrastination Based on Self-Efficacy and Perfectionism in Kerman Islamic Azad University Psychology Students in the Academic Year 2022-2023 with the Mediating Role of Metacognitive Beliefs: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives:
Procrastination has many negative consequences on both physical and mental health and the ability of people to achieve goals. Therefore, it is reasonable to study to know the related factors. The present study was conducted with the aim of analyzing the path of predicting academic procrastination of students based on their perfectionism and self-efficacy, considering the mediating role of metacognitive beliefs.
Materials and Methods:
The current research is a descriptive-correlational study. The statistical population included undergraduate psychology students of Kerman Islamic Azad University in the academic year 2022-2023, and 227 students were selected by convenience sampling and completed the scales of Savari et al.’s Academic Procrastination, Sherer and Maddux’s General Self-Efficacy, Hill et al.’s Perfectionism, and Wells and Cartwright’s Metacognitive Beliefs. Data were analyzed using structural equations modelling.
Results:
The results indicated that self-efficacy has a direct, positive and significant effect on positive metacognitive beliefs (β=0.39, p<0.01) and an inverse, negative and significant effect on negative metacognitive beliefs (β=-0.42, p<0.01) and academic procrastination (β=-0.32, p<0.01). The results also showed that perfectionism has a direct, positive and significant effect on positive metacognitive beliefs (β=0.83, p<0.01) and negative metacognitive beliefs (β=0.51, p<0.01).
Conclusion:
The results of the current study showed that metacognitive beliefs can play an important role in the relationship between self-efficacy and perfectionism and academic procrastination. Considering the negative consequences of procrastination on the academic health of students, it is recommended that intervention programs be prepared to appropriately change the variables affecting procrastination.
Key words:
Academic procrastination, Self-efficacy, Perfectionism, Metacognitive beliefs
Funding:
This study did not have any funds.
Conflict of interest:
None declared.
Ethical approval:
The Ethics Committee of Islamic Azad University of Kerman approved the study (IR.IAU.KERMAN.REC.1402.043).
How to cite this article:
Nekooie Malihe, Kamyabi Mitra, Hajipoor Abaei Najme, Bahreini Zade Anahita. Perfectionism in Kerman Islamic Azad University Psychology Students in the Academic Year 2022-2023 with the Mediating Role of Metacognitive Beliefs: A Descriptive Study
.
J Rafsanjan
Univ Med Sci
2024; 22 (12): 1259-78 [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic procrastination, Self-efficacy, Perfectionism, Metacognitive beliefs
نویسندگان مقاله
میترا کامیابی | Mitra Kamyabi
Islamic Azad University, Kerman
دانشگاه آزاد کرمان
ملیحه نکوئی | Malihe Nekooie
Islamic Azad University, Kerman
دانشگاه آزاد کرمان
نجمه حاجی پور عبایی | Najme Hajipoor Abaei
Islamic Azad University, Kerman
دانشگاه آزاد کرمان
آناهیتا بحرینی زاده | Anahita Bahreini Zade
Islamic Azad University, Kerman
دانشگاه آزاد کرمان
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6501-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات