این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۳۴-۴۳

عنوان فارسی بررسی اثربخشی تمرینات ادراکی-حرکتی اسپارک بر تمرکز و حافظه فعال در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی یکی از شایع‌ترین اختلالات در کودکان است که به طور مستقیم آینده تحصیلی و کاری کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو در این پژوهش به تأثیر تمرینات شناختی اسپارک بر دو مؤلفه اصلی تمرکز و حافظه کاری در این اختلال می‌پردازیم. مواد و روش‌ها: روش پژوهش از نوع آزمایشی نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بود. این پژوهش بر روی کودکان دختر پایه اول تا سوم مدارس شهر مهاباد انجام شد. روش نمونه‌گیری هدفمند و روش تقسیم کودکان در گروه‌ها تصادفی بود. حجم نمونه 30 نفر بود که 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون هوش وکسلر برای کودکان (ویرایش چهارم) جمع آوری و با آزمون واریانس با اندازه گیری‌های مکرر مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل واریانس برای متغیرهای وابسته نشان داد که در گروه درمان، نمرات متغیرهای تمرکز و حافظه کاری در مرحله پس‌آزمون و پیگیری نسبت به مرحله پیش‌آزمون افزایش معنی‌داری داشت. نتیجه‌گیری: داده‌های ما نشان داد که انجام تمرینات ادراکی- حرکتی اسپارک بر تمرکز و حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی، رویکردی موثر و قابل استفاده در طراحی برنامه‌های مداخله‌ای است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توجه، حافظه کوتاه مدت، اختلال کم توجهی همراه با بیش‌فعالی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Spark Perceptual-Motor Exercises on Concentration and Working Memory in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Attention Deficit/Hyperactivity Disorder is one of the most common disorders in children, which directly affects the future of children's education and work. Therefore, in this research, we focus on the effectiveness of Spark-cognitive exercises on the two main components of concentration and working memory in this disorder. Materials and Methods: The experimental method of this research was semi-experimental with a pre-test, post-test, and follow-up design. This research was conducted on female children from the first to third grades of schools in Mahabad, Iran. The purposeful sampling method and the method of assigning children to groups were random. The sample size was 30 people, 15 students were placed in the experimental group and 15 individuals were placed in the control group. The data were collected using the Wechsler IQ test for children (fourth edition) and were evaluated with the variance test with repeated measurements. Results: The results obtained from the analysis of variance for the dependent variables showed that in the treatment group, the scores of the variables of concentration and working memory increased significantly in the post-test and follow-up phase compared to the pre-test state. Conclusion: Our data revealed that performing Spark perceptual-motor exercises on concentration and working memory of children with attention-deficit/hyperactivity disorder is an effective approach and can be used in designing intervention programs.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention, Memory, Short-Term, Attention Deficit Disorder with Hyperactivity

نویسندگان مقاله گلزار حسینی | golzar hoseini
Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bo Ali Sina University, Hamadan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

زلیخا چارباش | zoleikha charbash
Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-918-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات