این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 شهریور 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
تدوین مدل مفهومی ارتباط سرشتهای عاطفی و هیجانی با رفتار پرخوری نوجوانان با توجه به نقش راهبردهای تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
پرخوری بهعنوان یک رفتار ناسازگارانه و روشی ناکارآمد برای تنظیم هیجان، با پیامدهای زیانباری در زمینه سلامت برای افراد همراه است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سرشتهای عاطفی و هیجانی با پرخوری با توجه به نقس واسطهای تنظیم هیجان انجام شد.
مواد و روشها:
طرح پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مدلسازی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر رشت، ایران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از میان آنها تعداد 368 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه سرشتهای عاطفی و هیجانی، پرسشنامه تنظیم هیجان و مقیاس پرخوری استفاده شد و دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها:
مدل از برازش مناسبی برخوردار بوده و اثر مستقیم سرشتهای عاطفی و هیجانی (0/93) بر پرخوری را تأیید نمود. همچنین نتایج حاصل از بررسی نقش میانجی تنظیم هیجان نیز نشان داد که تنظیم هیجان نقش میانجیگری معنیداری (0/75) در رابطه بین سرشتهای عاطفی و هیجانی و پرخوری داشت (0/05>P).
نتیجهگیری:
فراهم آوردن مداخلات پیشگیرانه با محوریت تنظیم هیجان و مطابق با ویژگیهای خلقی و سرشتی برای دانشآموزان میتواند رفتارهای پرخوری و پیامدهای ناخوشایند آن کاهش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرشت، پرخوری، تنظیم هیجان
عنوان انگلیسی
Development a Conceptual Model of the Relationship Between Affective and Emotional Composite Temperament and Overeating behavior in Adolescences according to the role of Emotion Regulation Strategies
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Overeating as a maladaptive behavior and an inefficient way of emotion regulation is associated with harmful health consequences. Therefore, the present study was conducted to investigate the relationship between affective and emotional composite temperament and overeating concerning the mediating role of emotion regulation.
Materials and Methods:
The current research design is descriptive-correlation and modeling type, and its statistical population was all students of the secondary high school of Rasht, Iran in the academic year of 2021-2022, from which 368 people were selected using a multi-stage cluster sampling method. To collect information, the affective and emotional composite temperament questionnaire, emotion regulation questionnaire, and Binge eating scale were used and the data were analyzed using Pearson correlation and structural equation modeling.
Results:
The results of structural equation modeling showed that the research model had a good fit and confirmed the direct effect of affective and emotional temperament (0.93) on overeating. Furthermore, the results of investigating the mediating role of emotion regulation revealed that emotion regulation had a significant mediating role (0.75) in the relationship between affective and emotional temperament and overeating.
Conclusion:
Preventive interventions focused on emotion regulation and following the temperamental characteristics of students, it is possible to reduce overeating behaviors and their unpleasant consequences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Temperament, Hyperphagia, Emotional Regulation
نویسندگان مقاله
پریسا مرادی کلارده | Parisa Moradi Kelardeh
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
محمد نریمانی | Mohammad Narimani
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سیف اله آقاجانی | seifollah aghajani
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
علیرضا مرادی کلارده | Alireza Moradi Kelardeh
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-711-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات