|
علوم و فنون مدیریت اطلاعات، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۴۱-۱۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی شهر قم (دوره اول متوسطه) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این مقاله وضعیت کتابخانههای آموزشگاهی شهر قم (مقطع راهنمایی) از لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات، فضا، بودجه و امکانات ماشینی و … مورد بررسی قرار داده است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . جامعه آماری شامل تمام مدارس راهنمایی (متوسطه اول) شهر قم (220) میباشد. یافتهها: در کتابخانههای مورد بررسی فقط 8 کتابدار با پست کتابداری بوده و بقیه کتابخانهها توسط دانشآموزان و زیر نظر معاونین پرورشی اداره میشوند. 87 مدرسه دارای کتابخانه مستقل میباشد. 137 کتابخانه دارای مجموعهای کمتر از 1500 جلد کتاب بوده و 140 کتابخانه فاقد بودجه مستقل است. در 148 کتابخانه مورد بررسی 8 رایانه، 5 نرم افزار کتابخانهای موجود بوده و فقط 6 کتابخانه دارای تلفن بودند. مشکلات این کتابخانهها از دید مسوولین آنها به این صورت میباشد: 60 درصد از پاسخ دهندگان نبود فضای مناسب، 146 نفر (98 درصد) نبود بودجه کافی، 68 درصد نبود نیروی انسانی متخصص، و 87 درصد نبود امکانات ماشینی را از مشکلات کتابخانههای مورد بررسی دانستهاند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، کتابخانه های آموزشگاهی شهر قم از وضعیت مطلوبی برخودار نبوده و از نظری نیروی انسانی، نحوه اداره، بودجه، مجموعه، و امکانات ماشین دارای ضعف عمده می باشد. دقت در نتایج تحقیق، می تواند راه گشای حل مشکلات موجود در این کتابخانه ها باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کتابخانه های آموزشگاهی، قم، وضعیت موجود، |
|
عنوان انگلیسی |
Status of school libraries in Qom |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: Methodology / Approach: This article is evaluated school libraries in Qom (secondary school) in terms of manpower, equipment, space, budget and Mechanical facilities.Descriptive survey method. A questionnaire was used to collect data.Results: In the study, only 8 library has librarians and other libraries Managed by students. 87 schools are independent library. 137 library has a collection of more than 1,500 volumes and 140 library is no independent budget. . in 148 libraries 8 computers, 5 software library is available. Only 6 library had telephones. From their perspective, they are the problems of the library: 60% of respondents lack of suitable space, 146 (98 percent), lack of adequate funding, 68 percent Lack of skilled manpower, and 87 percent of surveyed libraries have known lack of machine problems.Conclusion: A quick look at the findings and comparison with the standard library, school, libraries would-be realized the check was not in good condition and are in need of more attention |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
School Libraries, Qom, situation |
|
نویسندگان مقاله |
ثریا ضیایی | عضو هیات علمی
مریم سلامی | عضو هیات علمی
امیر متقی دادگر | motaghi dadgar دانشگاه فم
|
|
نشانی اینترنتی |
http://stim.qom.ac.ir/article_770_ba10d5534032934ede1cd6b257ed12ad.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2301/article-2301-304939.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|