علوم و فنون مدیریت اطلاعات، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۴۱-۱۶۵

عنوان فارسی بررسی وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی شهر قم (دوره اول متوسطه)
چکیده فارسی مقاله هدف: این مقاله وضعیت کتابخانه‌های آموزشگاهی شهر قم (مقطع راهنمایی) از لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات، فضا، بودجه و امکانات ماشینی و … مورد بررسی قرار داده است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . جامعه آماری شامل تمام مدارس راهنمایی (متوسطه اول) شهر قم (220) می‌باشد. یافته‌ها: در کتابخانه‌های مورد بررسی فقط 8 کتابدار با پست کتابداری بوده و بقیه کتابخانه‌ها توسط دانش‌آموزان و زیر نظر معاونین پرورشی اداره می‌شوند. 87 مدرسه دارای کتابخانه مستقل می‌باشد. 137 کتابخانه دارای مجموعه‌ای کمتر از 1500 جلد کتاب بوده و 140 کتابخانه فاقد بودجه مستقل است. در 148 کتابخانه مورد بررسی 8 رایانه، 5 نرم افزار کتابخانه‌ای موجود بوده و فقط 6 کتابخانه دارای تلفن بودند. مشکلات این کتابخانه‌ها از دید مسوولین آنها به این صورت می‌باشد: 60 درصد از پاسخ دهندگان نبود فضای مناسب، 146 نفر (98 درصد) نبود بودجه کافی، 68 درصد نبود نیروی انسانی متخصص، و 87 درصد نبود امکانات ماشینی را از مشکلات کتابخانه‌های مورد بررسی دانسته‌اند. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، کتابخانه های آموزشگاهی شهر قم از وضعیت مطلوبی برخودار نبوده و از نظری نیروی انسانی، نحوه اداره، بودجه، مجموعه، و امکانات ماشین دارای ضعف عمده می باشد. دقت در نتایج تحقیق، می تواند راه گشای حل مشکلات موجود در این کتابخانه ها باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتابخانه های آموزشگاهی، قم، وضعیت موجود،

عنوان انگلیسی Status of school libraries in Qom
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Methodology / Approach: This article is evaluated school libraries in Qom (secondary school) in terms of manpower, equipment, space, budget and Mechanical facilities.Descriptive survey method. A questionnaire was used to collect data.Results: In the study, only 8 library has librarians and other libraries Managed by students. 87 schools are independent library. 137 library has a collection of more than 1,500 volumes and 140 library is no independent budget. . in 148 libraries 8 computers, 5 software library is available. Only 6 library had telephones. From their perspective, they are the problems of the library: 60% of respondents lack of suitable space, 146 (98 percent), lack of adequate funding, 68 percent Lack of skilled manpower, and 87 percent of surveyed libraries have known lack of machine problems.Conclusion: A quick look at the findings and comparison with the standard library, school, libraries would-be realized the check was not in good condition and are in need of more attention
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله School Libraries, Qom, situation

نویسندگان مقاله ثریا ضیایی |
عضو هیات علمی

مریم سلامی |
عضو هیات علمی

امیر متقی دادگر | motaghi dadgar
دانشگاه فم


نشانی اینترنتی http://stim.qom.ac.ir/article_770_ba10d5534032934ede1cd6b257ed12ad.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2301/article-2301-304939.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات