این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی دست برتر بر عملکرد ماز ذهنی و انتقال عصبی دو طرفه یادگیری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سنجش مهارت‌های یادگیری در زمینه ادراکی- حرکتی یک رویکرد کاربردی برای درک بهتر عملکردهای مغز است. وظیفه انتقال یادگیری دو طرفه مغز، وظیفه‌ای با هماهنگی دو دست و تعامل عملکرد شناختی نیمکره‌های مغز است. هدف پژوهش حاضر اندازه‌گیری عملکرد ماز ذهنی و یادگیری انتقال عصبی دو طرفه در افراد راست ‌دست و چپ‌ دست می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع علمی- مقایسه‌ای با نمونه‌گیری تصادفی از 40 دانش آموز دختر و پسر مدرسه علوم پزشکی شیراز بود. ابزارهای تحقیق شامل ماز ذهنی پترسون، آزمون یادگیری حرکتی ترسیم در آینه و پرسشنامه چاپمن بود. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که میانگین خطا و زمان ترسیم در آینه در گروه راست دست بسیار کمتر از افراد چپ دست است. گروه راست دست میانگین خطای ماز ذهنی کمتری نسبت به گروه چپ دست داشتند. نتیجه‌گیری: یافته‌های ما حاکی از آن است که افراد راست‌ دست با مهارت‌های دستی برتر در یادگیری انتقال مغزی دوطرفه بهتر عمل می‌کنند و با زمان و خطای کمتری تصویر را در آینه ترسیم می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها مهارت‌های بهتری را در حافظه فضایی که مسوول ذخیره سازی اطلاعات در محیط و جهت گیری فضایی است، پشت سر می گذارند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، طراحی، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Assessment of Superior Hand on Mental Maze Performance and Learning Bilateral Neural Transmission
چکیده انگلیسی مقاله
    
  Introduction: Measuring learning skills in the perceptual-motor field is a practical approach to a better understanding of brain functions. The bilateral learning transfer task of the brain is a task with the coordination of two hands and the interaction of the cognitive function of the brain hemispheres. The purpose of the current research is to measure the performance of the mental maze and the learning of bilateral neural transmission in right-handed and left-handed people. Materials and Methods: This study was of a causal-comparative type using a random sampling of 40 female and male students of Shiraz School of Medical Sciences. The research tools included Peterson's mental maze, the motor learning test of drawing in the mirror, and Chapman's questionnaire. Results: The results of the multivariate analysis of covariance showed that the average error and drawing time in the mirror was much lower in the right-handed group than in the left-handed individuals. The right-handed group had a lower mean mental maze error than the left-handed group. Conclusion: our findings suggest that right-handed people with superior hand skills perform better in bilateral brain transfer learning tasks and draw the figure in the mirror with less time and error. Moreover, they leave behind better skills in spatial memory, which is responsible for storing information in the environment and spatial orientation.
    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning, Drawing, Students

نویسندگان مقاله شهلا نیکخواه | shahla nikkhah
Departement of Biology, Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

فرشته دادفر | fereshteh dadfar
Departement of Biology, Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

کورش بامداد | kourosh bamdad
Departement of Biology, Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-1026-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تحقیقات پایه در علوم اعصاب
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات