|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۷۷، صفحات ۸۰-۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
واکاوی تجارب زیسته معلمان از پدیده لجبازی - نافرمانی دانشآموزان:
مطالعه پدیدارشناسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: دانش آموزان لجباز - نافرمان قشقرق راه انداخته و با والدین خود مشاجره کرده و کینه توزانه عمل می کنند. هدف پژوهش حاضر وا کاوی تجارب زیسته معلمان از پدیده لجبازی - نافرمانی دانش آموزان است. روش بررسی: روش پژوهش براساس رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان با سابقه تدریس در مدارس استثنایی بود. هشت نفر از معلمان با روش نمونه گیری در دسترس، جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد و تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت و پس از ضبط، مصاحبه ها تبدیل به متن شده و مؤلفه های اصلی و فرعی استخراج گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش کلایزی استفاده شد. یافته ها: سه مؤلفه اصلی، پیشایندها )اشکال در تعامل با معلم، بحث و جنجال با هم کلاسی ها، گرسنگی، درجه سختی تکلیف و بی علاقگی به محتوای کلاس(، پیامدها )افت تحصیلی، طردشدن، خشم و پرخاشگری و مشکل در روابط بین فردی( و کنترل کننده ها )بازی های رایانه ای، تنبیه، استفاده از بهامُهر و جایزه، بازی، تماشای فیلم و نمایش، خواندن قصه، شن بازی و برنامه نظم و انضباط(، یافته های بسیار مهم این مطالعه بودند. نتیجه گیری: لجبازی - نافرمانی تأثیر بسزایی در عدم پیشرفت تحصیلی و بروز مشکلات ارتباطی در کلاس درس دارد و ازاین رو باید مورد بررسی، تشخیص و مداخله بهنگام و مناسب قرار گیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، پدیدارشناسی، تجارب زیسته، دانش آموز، لجباز، معلم، نافرمان |
|
عنوان انگلیسی |
Analyzing teachers' lived experiences of students'
stubbornness-disobedience phenomenon:
a phenomenological study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Purpose: Stubborn-disobedient students start quarrels and argue with their parents and act in a spiteful manner. The aim of the current research is to analyze the teachers' lived experiences of the phenomenon of students' stubbornness and disobedience. Materials and Methods: The research method was based on qualitative approach and phenomenological method. The statistical population of the research included teachers with teaching experience in exceptional schools. 8 teachers were selected for the interview with available sampling method. A semi-structured interview was used to collect data and continued until data saturation, and after recording, the interviews were converted into text and the main and secondary themes were extracted. Collaizi method was used to analyze the data. Results: The three main components are antecedents (problems in interacting with the teacher, arguments with classmates, hunger, the degree of difficulty of the task and disinterest in the content of the class), consequences (academic failure, rejection, anger and aggression, and problems in interpersonal relationships) and controllers (Computer games, punishment, using token and reward, playing, watching movies and theater, reading stories, sand play and discipline program) were very important findings of this study. conclusion: Stubbornness-disobedience has a significant impact on the lack of academic progress and the occurrence of communication problems in the classroom, and therefore they should be examined, diagnosed and intervened in a timely and appropriate manner. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Disobedient, Lived experiences, Phenomenology, Stubborn, Student, Teacher |
|
نویسندگان مقاله |
حسین کریمی مقدم | hosein karimimoghadam allameh tabataba'i university دانشگاه علامه طباطبایی
زهرا جدیدی | zahra jadidi azad university-bojnourd دانشگاه آزاد_بجنورد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3814-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اختلالات رفتاری |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|