این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت، جلد ۷، شماره پاییز ۹۴ - مسلسل ۲۵، صفحات ۵۹-۸۸

عنوان فارسی براهین کامل بودن جهان موجود در حل مسئله شر از منظر صدرالمتألهین
چکیده فارسی مقاله صدرالمتألهین ـ فیلسوف بزرگ اسلامی مانند بیشتر اندیشمندان مسلمان برای پاسخ به این پرسش اساسی که «چگونه جهان هستی با وجود این همه شرور فراوان و رایج می‌تواند برآمده از نظام ربانی و، به این معنا، دارای بهترین صورتِ ممکن باشد؟»، از نظریه کاملیت جهان موجود ـ که معروف به «نظام أحسن» است ـ مدد می‌گیرد و با تحلیلی جامع به نظریه «نظام أحسن» در کتب خود می‌پردازد و بهترین راه حلی که تا کنون در پاسخ به مسئله شر و تبیین خیریت کامل جهان هستی ارائه شده را عرضه می‌کند. در مقاله حاضر تلاش شد تا برخی از مبانی صدرالمتألهین، مانند اصالت وجود و معیار محوریت احسن بودن عالم، و براهین پیشینی (منهج لمی)، مانند برهان علم و عنایت و برهان منسوب به غزالی و برهان سنخیت و برهان امکان اشرف، و براهین پسینی (منهج إنی)، که به تبیین موارد متعدد ناسازگاری با کاملیت جهان هستی پرداخته مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت و با عنایت‌ به آن ادله، نتیجه گرفته می‌شود که نظام احسن نظامی است که از یک سو دارای کمال و خیر بیشتر، گسترده‌تر و برتر در تمام عوالم هستی است و از سوی دیگر واجد نقایص و آفات کمتر و محدودتر در جهان طبیعت می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Proofs of the totality of the Existing World as a Solution to the problem of Evil in Mulla Sadra’s Viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله In responding the question “How possibly could this world with its all sorts of evils have been created by God who makes best possible form?”, Mulla Sadra, like most Muslim thinkers, makes use of the notion of totality of universe known as “the best possible order” and by giving a thoroughgoing analysis he expounds the view of the best possible scheme or reality thus providing the best ever presented solution to the problem of evil and the explanation of entire goodness of whole universe. Using Mulla Sadra’s principles namely fundamental reality of being as pivotal to the concept of best possible world, the present article is to examine so-called a priori arguments (propterquid) such as argument from Foreknowledge, and the argument ascribed to Al-Ghazzali as well as argument from affinity and the Nobler contingency. It continues to deal with a postriori arguments and all counterarguments presented against the idea of best possible order. Finally it came to the conclusion that the best scheme of reality is one that has more perfection and goodness, more extensive and higher in all realms of existence in comparison to limitations and imperfections in natural world.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدجواد طالبی چاری | mohammad javad talebi chari
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://pwq.bou.ac.ir/article_19110_0bcf1f929bea738a4f42bd54c428e4c4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2239/article-2239-301178.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات