این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 31 شهریور 1404
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
، جلد ۸، شماره بهار ۹۵- مسلسل ۲۷، صفحات ۱۷۳-۲۰۰
عنوان فارسی
تحلیل و بررسی شقاوت حقیقی از منظر ابنسینا
چکیده فارسی مقاله
پژوهش پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی نگاشته شده و ابن سینا، در تبیین معنای شقاوت حقیقی، آن را از سنخ ألم و ضدّ سعادت دانسته و معتقد است که اگر ألم و رنج، ابدی باشد شقاوت است. همچنین ضمن تقسیم ألم به چهار قسم؛ حسی، خیالی، وهمی و عقلی، خصوصیت سومی را به شقاوت اضافه کرده و آن را از سنخ ألم ابدیِ عقلی دانسته است. او ضمن بیان عوامل متعدد سقوط در شقاوت همچون عدم رعایت عدالت (نظریه حد وسط) و حب دنیا و مانند آن، برای برون رفت از این مشکل دو شیوه را مطرح مینماید: یکی نقطه مقابل شقاوت یعنی روش های متعدد دست یابی به سعادت را بیان میکند، و دیگری راه هایی که نه سعادت در پی دارد نه شقاوت. او در پاسخ به این پرسش که آیا شقاوت مطلق و حقیقی در دنیا قابل حصول است یانه پاسخ میدهد که در دنیا قابل حصول نیست بلکه در آخرت حاصل میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analytical Study of True wretchedness from Avicenna’s Perspective
چکیده انگلیسی مقاله
Using analytic-descriptive method the present paper is to examine the subject wretchedness in Ibn Sina’s thought. In explaining the meaning of wretchedness, he regards it as sort of pain as opposed to felicity and believes that if pain and suffering are eternal, they constitute wretchedness. Avicenna divides into four types of sensual, imaginal, fanciful and rational. He characterizes wretchedness as eternal rational suffering. Explaining different elements that result in wretchedness such as injustice (violation of the mean ) and love for this worldly gains he offers two way to overcome the problem: different ways to achieve felicity which the opposite of wretchedness and also the various ways that do not lead to either felicity or wretchedness. In responding the question whether or not absolute wretchedness is attainable in this world he answers negatively and says it is only obtainable in the world to come i.e. hereafter.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسماعیل منصف |
دانشجوی دکتری، مبانی نظری اسلام، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
محمدرضا ضمیری | mohammad reza
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
سیدحسن بطحایی | seyed hassan
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
علیرضا اژدر |
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://pwq.bou.ac.ir/article_20545_0baccd73b3a64ba82c857239b756d9db.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2239/article-2239-301168.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات