این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 13 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش حافظه کاری دیداری بر کاهش افسردگی از طریق تغییر در شبکههای سه گانه توجهی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش حافظه کاری دیداری بر بهبود علائم افسردگی و شبکههای سهگانه توجهی بود.
روش: پژوهش شامل دو گروه آزمایش و کنترل بود. 34 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان با نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و در دو گروه جای گرفتند. پیش آزمون شامل پرسشنامه افسردگی بک و آزمون کامپیوتری شبکههای سه گانه توجهی بود. گروه آزمایش به مدت 5 جلسه تحت آموزش حافظه کاری دیداری با تکلیف ان-بک قرار گرفتند. پس از آن پرسشنامه افسردگی بک و آزمون کامپیوتری شبکههای سه گانه توجهی به عنوان پسآزمون و در شرایط مشابه با پیشآزمون به اجرا درآمد.
یافته ها: تحلیل کواریانس آموزش حافظه کاری دیداری با ان-بک به صورت معناداری منجر به بهبود علائم افسردگی و کارکرد شبکههای سه گانه توجهی در دانشجویان میگردد. اندازه اثر برای متغیرهای علائم افسردگی و توجه به ترتیب برابر با 0.382 و 0.704 بود.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت پردازش بهینه باورها در بهبود علائم افسردگی مطابق نظریه شناختی؛ و نقش تعیین کننده کارکرد شناختی توجه در پردازش بهینه باورها، آموزش حافظه کاری دیداری از طریق تغییر در شبکههای سه گانه توجهی منجر به بهبود علائم افسردگی می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش حافظه کاری، تکلیف ان-بک، علائم افسردگی، شبکههای سه گانه توجهی،
عنوان انگلیسی
The effectiveness of working memory training on reducing depression through changing in attentional networks
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Introduction: Depression has always been one of the most common psychological disorders. The aim of this study was to investigate the effect of working memory training on improving depression symptoms and triple-attentional networks. Method: The current study includes 34 Semnan University students selected by the convenience sampling method and randomly placed in two groups. The pre-test consisting of BDI-II and computerized triple attention network test was performed on all subjects. Then, the experimental group underwent working memory training with N-Back for 5 sessions. The mentioned tests were performed as a post-test in similar conditions to the pre-test. Results: The analysis of covariance showed that visual working memory training with N-Back significantly diminishes depressive symptoms and the function of the triple attention network in students. The effect sizes for the variables of depressive symptoms and attention were 0.382 and 0.704, respectively. Conclusion: Due to the importance of optimal processing of beliefs in improving depressive symptoms according to cognitive theory and the decisive role of cognitive function of attention in this field, visual working memory training can be said to improve the noted symptoms through changes in the triple attention network. The practical implication of the present study is the usefulness of computer cognitive interventions to improve mental disorders. Thus, it is suggested to use visual working memory in computer tasks along with other interventions to improve depression.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش حافظه کاری, تکلیف ان-بک, علائم افسردگی, شبکههای سه گانه توجهی
نویسندگان مقاله
مینوش خادمی |
کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، پردیس علوم و فناوریهای نوین، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
سید موسی طباطبایی |
استادیار، گروه علوم شناختی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jcp.semnan.ac.ir/article_7710_7c95d43322be8687489465706a0f6be6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات