این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 16 آذر 1404
فیض
، جلد ۲۷، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی کیفیت زندگی کودکان ۸ تا ۱۲ سال مبتلا به اختلال بیش فعالی –کم توجهی در طی پاندمی کووید ۱۹ مراجعه کننده به بیمارستان کارگرنژاد کاشان در سال ۱۴۰۱
چکیده فارسی مقاله
سابقه وهدف : اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات عصبی رفتاری در بین کودکان است که تأثیر منفی بر طیف وسیعی از جنبه ها از جمله توانایی یادگیری، روابط بین فردی، عزت نفس و احساسات دارد. پس از طغیان کووید-19 مدارس تعطیل شدند و در نتیجه آن کودکان در خانه ها ماندند. که این مسئله کودکان مبتلا به ADHD را با چالش های قابل توجهی مواجه کرد. لذا این مطالعه با هدف بررسی کیفیت زندگی کودکان 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال بیش فعالی –کم توجهی در طول پاندمی کووید -19انجام شد .
مواد و روشها : در مطالعهی مقطعی حاضر، تعداد 54 کودک مبتلا به ADHD در درمانگاه بیمارستان کارگرنژاد کاشان در سال 1401 وارد مطالعه شدند . در این مطالعه از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی pedsQL استفاده شد کودکان در چهار حوزه عملکری شامل؛ جسمانی، عاطفی، اجتماعی و تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نمره کل به عنوان شاخص کیفیت زندگی محسوب شد. داده ها پس از جمع آوری با نرم افزار SPSSپردازش و با آزمونهای آماری فیشر و کای اسکوئر تجزیه تحلیل شدند .
یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 1.43 ± 9.15 سال بود. دراین مطالعه بیشترین نمره در هر زیر گروه مختص به عملکرد اجتماعی با نمره 100 و کمترین نمره ثبت شده مرتبط با زیرگروه عملکرد اجتماعی با نمره 5 می باشد. عملکرد جسمانی کودکان با میانگین 15.08 ± 74.48 بالاترین عملکرد را ثبت کرده است و در مقابل عملکرد تحصیلی با میانگین 15.17 ± 53.33 ضعیف ترین عملکرد در این کودکان می باشد. در میان بررسی نتایج پرسشنامه و خصوصیات دموگرافیک، از میان زیر گروه های مورد بررسی، میان عملکرد تحصیلی و جنسیت رابطه معنادار دیده می شود(0.04=p). و در ارتباط با تحصیلات والدین به نظر می رسد با افزایش سطح تحصیلات پدر و مادر کیفیت زندگی این کودکان افت می کند.
بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه ، با افزایش تحصیلات والدین سطح کیفیت زندگی کودکان افت بیشتری داشت لذا موضوع رسیدگی به این امر و اهمیت این مساله در خصوص وضعیت مراقبت از این کودکان و میزان ارتباط موثر والدین با ایشان بسیار ضروری به نظر می رسد .
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت زندگی، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، کووید-19
عنوان انگلیسی
Investigating the quality of life of children aged 8 to 12 years with attention deficit hyperactivity disorder during the COVID -19 pandemic who referred to Karganjad hospital in Kashan in 2022
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common neurobehavioral disorders among children, which has a negative impact on a wide range of aspects, including learning ability, interpersonal relationships, self-esteem, and emotions. After the outbreak of Covid-19, schools were closed, and as a result, children stayed at home. This problem faced significant challenges for children with ADHD. Therefore, this study was conducted with the aim of investigating the quality of life of children aged 8 to 12 years with attention deficit hyperactivity disorder during the covid-19 pandemic.
Methods: In this cross-sectional study, 54 children with ADHD were enrolled in the clinic of Karganjad Hospital in Kashan in 2011. In this study, the demographic characteristics questionnaire and the pedsQL quality of life questionnaire were used for children in four functional areas including; Physical, emotional, social and academic were evaluated and the total score was considered as an indicator of quality of life. After collecting the data, they were processed with SPSS software and analyzed with Fisher and Chi-square statistical tests.
Findings: The average age of the subjects studied was 9.15 ± 1.43 years. In this study, the highest score in each subgroup is specific to social performance with a score of 100 and the lowest recorded score related to the subgroup of social performance is a score of 5. The physical performance of children with an average of 74.48 ± 15.08 has recorded the highest performance and in contrast to the academic performance with an average of 53.33 ± 15.17, it is the weakest performance in these children. Among the survey results of the questionnaire and demographic characteristics, among the investigated subgroups, a significant relationship can be seen between academic performance and gender (p=0.04). And in relation to the education of the parents, it seems that the quality of life of these children decreases with the increase in the education level of the parents.
Conclusion: In this study, with the increase in parents' education, the level of children's quality of life decreased more, so it seems very necessary to address this issue and the importance of this issue regarding the state of care of these children and the level of effective communication between parents and them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Quality of Life, attention deficit hyperactivity disorder, COVID-19.
نویسندگان مقاله
فاطمه عصاریان | Fatemeh Assarian
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
فاطمه قریشی | Fatemeh Sadat Ghoreishi
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
حمیده صالحی نجف آبادی | Hamideh Salehi najafabadi
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
حبیب اله رحیمی | habibollah Rahimi
Kashan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4527-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات