این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۹۵-۱۱۴

عنوان فارسی شناسایی عوامل ارتقای صمیمیت سازمانی در شرایط دورکاری: رویکرد تحلیل محتوا
چکیده فارسی مقاله
صمیمیت در سازمان، به‌عنوان یک رابطه یا تعامل از راه اشتراک‌گذاری خواسته‌های کاری با دیگر کارکنان است که می‌تواند مشکلات زیادی را رفع و یا از بروز آنها جلوگیری کند. در همین راستا هدف این پژوهش، شناسایی عوامل ارتقای صمیمیت سازمانی در شرایط دورکاری بود. جهت‌گیری پژوهش حاضر، توسعه‌ای و روش‌شناسی آن کیفی است. رویکرد پژوهش در این پژوهش، تحلیل محتوا و واحد تحلیل آن کلمه و مضمون بود. با بهره‌گیری از این رویکرد در تحلیل محتوا که به شیوه تمرکز در کلمه‌ها، تجزیه، توصیف، تشریح و تفسیر نظریه‌های پشتیبان و متون تجربی بود، داده‌ها گردآوری شدند. همچنین در این بخش، جامعه پژوهش متشکل از خبرگان دانشگاهی بودند که با استفاده از شیوه نمونه‌گیری زنجیره‌ای در مصاحبه پانزدهم اشباع نظری حاصل شد. بر‌اساس ترکیب الگوی تحلیل سندلوسکی و باروس (2007) و براون و کلارک (2006) مقولات اصلی و عوامل پژوهش شناسایی شدند. برای ارزیابی کفایت تحلیل محتوا، از روایی تئوریک با رویکرد دریافت نظرات متخصصان و ضریب کاپای کوهن استفاده شد. با بازبینی و تأیید اعضای مشارکت‌کننده در فرایند اعتبارسنجی و برآورد ضریب 91/0، یافته‌های پژوهش از قابلیت اعتبار و اعتماد لازم برخوردار بود. براساس با یافته‌ها و الگوی شبکه‌ای پژوهش، سه مقوله فراگیر و چهل و یک عامل پایه از عوامل ارتقای صمیمیت سازمانی می‌باشند. نتایج نشان داد قابلیت‌های رفتاری، ساختاری و محیطی سازمان، در ارتقای صمیمیت سازمانی در شرایط دورکاری مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صمیمیت سازمانی، دورکاری، روش کیفی، تحلیل محتوا، سازمان‌های دولتی.

عنوان انگلیسی Identifying the factors that promote organizational intimacy in teleworking conditions: a content analysis approach
چکیده انگلیسی مقاله
Intimacy in the organization, as a relationship or relationship through sharing work demands with others, can solve or prevent many problems. The purpose of this research was to identify the factors that promote organizational intimacy in telework conditions. The direction of the current research is developmental and its methodology is qualitative. The research approach in this study was content analysis and the unit of analysis was word and theme. Using this approach in content analysis, which was focused on words, analysis, description, description and interpretation of supporting theories and empirical texts, data were collected. Also, in this section, the research community was composed of university experts, who used the chain sampling method in the 15th interview to achieve theoretical saturation. Based on the combination of the analysis model of Sandelowski and Baros (2007) and Brown and Clark (2006), the main categories and factors of the research were identified. To evaluate the adequacy of content analysis, theoretical validity was used with the approach of receiving experts' opinions and Cohen's kappa coefficient. By reviewing and confirming the participating members in the validation process and estimating the coefficient of 0.91, the research findings had the necessary reliability and trustworthiness. According to the research findings and network model, three inclusive categories and forty one basic factors are the factors of promoting organizational intimacy. The results showed that behavioral, structural and environmental capabilities in the organization are effective in promoting organizational intimacy in remote working conditions.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Organizational Intimacy, Teleworking, Qualitative method, Content analysis, Government organizations.

نویسندگان مقاله سید علی قریشیان | seyed ali ghoreyshiyan
Ph.D. Student, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

محمدعلی سرلک | Mohamad ali Sarlak
Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

داوود غلامرضایی | Davood Gholam Rezaee
Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

اشرف رحیمیان | ashraf rahimian
Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Management and Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-76831-1&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات