این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۴۶۳-۴۷۸

عنوان فارسی تحلیل جامعه‌شناختی احساس تعهد اجتماعی در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله از آنجا که تعهد اجتماعی از مؤلفه‌های اصلی اخلاق و تعیین‌کنندۀ نظم اجتماعی است، این مقاله با هدف بررسی میزان احساس تعهد اجتماعی شهروندان شهر تهران ارائه شده و در آن عوامل مؤثر بر این متغیر بررسی می‌شود.
این تحقیق به روش کمی و از طریق پیمایش انجام شده است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران مشخص شد و 384 نفر از ساکنان بیش از 18 سال شهر تهران از طریق نمونه‌گیری احتمالی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و با آن‌ها مصاحبۀ حضوری صورت گرفت. پایایی تحقیق با آلفای کرونباخ و اعتبار آن از طریق اعتباریابی صوری حاصل شد.
براساس یافته‌ها، میانگین احساس تعهد اجتماعی مردم 8/3، میزان اجتماعی‌شدن 9/3، میزان دینداری 0/3، رضایت از زندگی 7/2، فراوانی مبادله 2/3، احساس آنومی 1/2 و ضریب همبستگی هرکدام از این متغیرهاا با متغیر وابسته به‌ترتیب 65/0 و 53/0 و 35/0 و 14/0 و 22/0- است. با سطح معناداری کمتر از 5 درصد، همۀ فرضیه‌ها تأیید شدند.
جز احساس آنومی که با متغیر وابسته رابطۀ معکوس دارد، سایر متغیرها با احساس تعهد اجتماعی رابطۀ مستقیم دارند. احساس تعهد اجتماعی افراد در مقاطع تحصیلی مختلف با هم متفاوت و در مردان بیشتر از زنان است. R2 نیز 53 درصد است. نتایج تأثیر جدی متغیرهای اشاره‌شده بر احساس تعهد اجتماعی را تأیید می‌کند که می‌تواند به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مسئولان دستگاه‌های دولتی کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اجتماعی‌شدن، احساس آنومی، تعهد اجتماعی، دینداری، فراوانی مبادله،

عنوان انگلیسی Sociological Analysis of Social Feeling in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this article is to examine the degree of social sentiment in the city of Tehran and to attempt to quantify the variables that are examined in this investigation.
This research was conducted utilizing a quantitative approach and a survey. The sample size was ascertained utilizing Cochran’s formula, and 384 adults who were residents of Tehran city and were at least 18 years old were surveyed via questionnaire and multistage cluster probability sampling. The reliability of the research was ascertained via face validity, while its reliability was assessed using Cronbach’s alpha.
According to the findings, the mean level of social commitment among the participants is 3.8, socialization is 3.9, religiosity is 3.0, life satisfaction is 2.7, exchange frequency is 3.2, and anomie is 2.1. The correlation coefficients between each of these variables and the dependent variable are as follows: -0.22, 0.65, 0.53, 0.35, and 0.14, respectively. At a level of significance below 5%, every hypothesis was validated.
With the exception of the sentiment of anomy, which exhibits an inverse relationship with the dependent variable, the sentiment of social commitment is positively correlated with all other variables. The degree of social commitment exhibited by individuals of varying levels of education varies, with men demonstrating a greater degree of commitment than women. 2R equals 53% as well. The results validate the significant influence of the aforementioned variables on the perception of social commitment, which can assist government officials in formulating policies and conducting planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اجتماعی‌شدن, احساس آنومی, تعهد اجتماعی, دینداری, فراوانی مبادله

نویسندگان مقاله سیدمصطفی حسینی |
گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران

فیض الله نوروزی |
گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران

طلیعه خادمیان |
گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jisr.ut.ac.ir/article_93676_a4ef0f24d3908c43eab43b193f75e1b6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات