مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۸۳-۱۰۴

عنوان فارسی بررسی شاخص‌های موثر برعدالت اجتماعی در محدوده‌های طرح ترافیک با رویکرد حمل‌ونقل شهری
چکیده فارسی مقاله توجه به تحقق عدالت اجتماعی و توزیع یکسان منافع حاصل از سیستم‌های حمل‌و‌نقل و سیاست‌گذاری‌ها برای تمام اقشار جامعه، مهم و یکی از ارکان توسعه شهری است. ترافیک ناشی از تمرکز در نواحی مرکزی شهرها باعث عدم دسترسی اکثر ساکنان و یا دسترسی با هزینه‌های زیاد خواهد شد. با توجه به مسائل مطرح‌شده، می‌توان هدف اصلی از این پژوهش را بررسی تاثیرات اجرای طرح محدوده ترافیک بر جایگاه عدالت اجتماعی در شبکه حمل‌ونقل شهری تهران در این محدوده دانست. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. شاخص‌ها، تلفیقی از مولفه‌های (دسترسی، قیمت‌گذاری عوارض و عدالت حمل‌ونقل) و زیرمولفه‌های (سرانهمالکیتخودروی شخصی، سطح درآمد، گروه‌های اجتماعی، افراد ساکن در مناطق حاشیه‌ای، دسترسی مناطق به کالا و خدمات، نرخ عوارض)؛ در نظر گرفته شده‌اند. حجم نمونه تحقیق حاضر، 225 نفر از ساکنان است که به‌روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. هم‌چنین برای تحلیل تاثیرات عدالت اجتماعی در محدوده طرح ترافیک از بین معیارها و زیرشاخص‌های مرتبط، از روش تصمیم‌گیری تحلیل ساختار شبکه‌ای (ANp ) استفاده شد؛ در آخر براساس امتیازات داده‌شده معیارها، اولویت‌بندی و ارزیابی می‌شوند. نتایج نشان می‌دهند که معیار قیمت‌گذاری با رتبه اولویت 1 دارای بیشترین اهمیت و معیار عدالت با رتبه اولویت 3 دارای کمترین مقدار اهمیت است؛ شاخص نرخ عوارض 1 و سرانه مالکیت خودرو 6 کم اهمیت‌ترین شاخص در موضوع و هدف پژوهش بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عدالت اجتماعی، حمل‌ونقل، طرح ترافیک، نرخ عوارض، سرانه مالکیت خودرو،

عنوان انگلیسی Investigating effective indicators on social justice within the limits of traffic plan with urban transportation approach
چکیده انگلیسی مقاله Attention to the realization of social justice and the same distribution of the benefits of transportation systems and policies for all segments of the important community and one of the pillars of urban development. Traffic caused by concentration in the central areas of the cities will result in the lack of access of most residents or access at a great cost. The existence of a traffic plan in the central areas of the city will result in a traffic jumble and a loss of public transportation network. Considering the above issues, the main goal of this research can be to analyze the effects of implementing the traffic safety plan on social justice in Tehran's urban transport network in this area. This research seeks to answer this question. Which factors leads to the failure to realize social justice in the implementation of the Tehran traffic area?
The present research is applied in terms of its purpose and based on descriptive-analytical nature using the network structure analysis (ANP) decision making method.
Verification of access and transfer rates, vertical pricing and vertical justice are considered. Results show that the prime rating criterion (1) has the highest priority and priority criterion of vertical justice (3) The lowest value and index of rate of costs (1) and per capita car ownership (6) were the least important indicator in the subject and purpose of the research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله عدالت اجتماعی, حمل‌ونقل, طرح ترافیک, نرخ عوارض, سرانه مالکیت خودرو

نویسندگان مقاله پرویز اکبری |
دانشجوی دکترای شهرسازی، گروه شهرسازی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران

تقی احمدی |
دانشجوی دکترای شهرسازی، گروه شهرسازی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران

سیّده شیوا معیری پور |
دانشجوی دکترای شهرسازی،گروه شهرسازی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

آمنه صدق آمیز حقیقی |
دانشجوی دکتری شهرسازی، گروه شهرسازی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_94816_fd6db6acf2cf6e05ddf6c7f6630d46cd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات