مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۶۵-۹۴

عنوان فارسی مروری بر تأثیر استفاده از خودروهای خودران بر قیمت گذاری عوارض تراکم
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: خودروهای خودران به‌عنوان یک فناوری پیشرو که امکان تردد منظم با سرفاصله‌های کمتر را فراهم می­سازند، این پتانسیل را دارند تا آینده مطالعات حوزه حمل­ونقل را به کلی متحول سازند. باتوجه به ناشناخته بودن ابعاد عملکرد میدانی خودروهای خودران بر جریان ترافیک، مقررات مدونی در خصوص نحوه حرکت تعاملی این وسایل نقلیه تاکنون تعریف نشده است. ازاین‌رو، این مقاله به مرور مطالعات انجام‌شده در خصوص تأثیر استفاده از خودروهای خودران بر قیمت­گذاری عوارض تراکم به‌عنوان یکی از سیاست­های مدیریت تقاضای سفر پرداخته است تا امکان شناخت ابعاد اثرگذاری در قالب مزایا و معایب مشخص بیان شود.
روش: به دلیل بدیع بودن مطالعات خودروهای خودران و از طرفی تاثیر وجود این خودرو ها بر قیمت گذاری عوارض، باعث شده است مطالعات انگشت شماری در محور این موضوع انجام شده باشد. اما به دلیل اهمیت موضوع به سرعت بر تعداد این مطالعات افزوده می‌شود. در این مطالعه سعی شده است تمام مطالعاتی که تأثیر استفاده از خودروهای خودران بر قیمت‍‍گذاری عوارض تاکید داشتند مورد بررسی قرار گیردد.
یافته ها: یافته‌هانشان میدهد که با ورود خودروهای خودران و در نظر گرفتن سهم آن از ترافیک به نسبت خودروهای غیر خودران، مسئله قیمت گزاری تراکم بسیار متفاوت و پیچیده‌تر از قبل خواهد شد. این پیچیدگی ناشی از تعریف رفاه اجتماعی و مقبولیت برقراری تعادل میان عرضه تسهیلات حمل­ونقل و تقاضای سفر است.
نتیجه گیری: خودروی خودران می­تواند در صورت فراگیری با نسبت بالا، امکان اخذ عوارض در معابر منتخب را به‌صورت قیمت­گذاری اولین-بهترین فراهم آورد که در این شرایط امکان اخذ عوارض در هر معبر فراهم خواهد شد و نیازی به تعریف قیمت­گذاری  ناحیه­ای و یا دومین-بهترین نیست. همچنین، بر اساس یافته­های مروری می­توان استنباط کرد که هنگام استفاده از خودروهای خودران با سهم بالا، اگرچه از ظرفیت به شکل بهینه­تری استفاده می­شود اما باتوجه به وابستگی به خودروی شخصی، میزان مسافت طی شده وسایل نقلیه که برحسب میزان کیلومتر طی شده هر وسایل نقلیه نشان داده می­شود به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت و همین امر سبب می‌شود که در نقطه مقابل مزایای یادشده، لزوم کنترل میزان تردد وسایل نقلیه خودران اهمیت یابد. بنابراین، در شرایط استفاده از خودروی خودران، قیمت­گذاری عوارض تراکم باید برحسب میزان مسافت پیموده شده تعریف شود تا مدیریت کننده تقاضای سفر افراد باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودروهای خودران، قیمت‌گذاری عوارض تراکم، رفاه اجتماعی،

عنوان انگلیسی Review the Effect of using Automated Vehicles on Congestion Toll Pricing
چکیده انگلیسی مقاله Autonomous vehicles as a cutting-edge technology that enables regular traffic by shorter headways, have the potential to revolutionize the future of transportation studies. Due to the unknown field study of autonomous vehicles' performance on traffic flow, codified regulations on interacting with these vehicles have not yet been defined. Therefore, this paper reviews the studies on the impact of autonomous vehicles on congestion toll pricing as one of the travel demand management (TDM) policies to express the possibility of recognizing the dimensions of impact in the form of specific advantages and disadvantages. The results show that with autonomous vehicles and considering their share of traffic flow, the issue of congestion toll pricing will be much different and more complex than before. This complexity stems from the definition of social welfare and the acceptability of balancing the supply of transportation facilities with the travel demand. In fact, by autonomous vehicles, the possibility of collecting tolls on selected roads as the first-best pricing could happen. Also, based on the findings, it can be inferred that when using high-volume autonomous vehicles, although the capacity is used more optimally, the amount of Vehicle-Kilometers Traveled (VKT) increases dramatically, and this makes the need to control the flow of autonomous vehicles. Therefore, in the case of using autonomous vehicles, the congestion toll pricing should be defined in terms of the distance traveled to manage the travel demand of individuals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خودروهای خودران, قیمت‌گذاری عوارض تراکم, رفاه اجتماعی

نویسندگان مقاله حمید میرزاحسین |
استادیار برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین

کوروش جدی ثانی |
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات، شرکت کنترل ترافیک تهران

پویان نجفی |
کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه بین المللی امام خمینی


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_96758_15d6b106eaa20d1272ffb9e0e3a26ec5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات