مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۶۷-۱۰۶

عنوان فارسی تحلیل فضایی جانمایی گشت‌های خودرویی پلیس راهنمایی و رانندگی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پلیس راهنمایی و رانندگی در حال حاضر برای اجرای ماموریت‌های ذاتی خود از روش‌های مختلفی از جمله افزایش تیم‌های گشتی و به‌کارگیری تجهیزات مختلف استفاده می‌کند. این در حالی است که کماکان در اجرای وظایف با مشکلات مختلفی روبه‌رو است. از این‌رو برای هرچه بهتر اجراکردن مقررات و رضایت­­مندی شهروندان از عملکرد پلیس، نیاز به بازنگری در روش کار و عملکرد خود دارد. هدف از این تحقیق، تحلیل فضایی جانمایی گشت‌های خودرویی پلیس راهنمایی و رانندگی به‌منظوراستقرار گشت­های خودرویی پلیس در مکان­های مناسب و مدیریت ترافیک شهر است.
روش: روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از تحلیل آمار فضایی و روش‌های آماری-گرافیکی در قالب سیستم اطلاعات جغرافیایی بهره گرفته ‌شده است. برای اولویت­بندی معیارها و زیرمعیارهای مکان­یابی گشت­های خودرویی از روش AHP و نرم‌افزار اکسپرت چویز استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که معیار تصادف دارای بیشترین اهمیت و معیار توپوگرافی دارای کمترین اهمیت در بین سایر معیارها است. هم‌چنین، زیرمعیار تصادف فوتی با وزن 386/0 دارای بیشترین وزن و زیرمعیار فاصله از مناطق مسکونی کمترین وزن را نسبت به سایر زیر معیارها داشته است.
نتیجه‌گیری: با تشریح وضعیت فعلی گشت‌های خودرویی پلیس و شناساندن نقایص آن، متغیرهای موثر در جانمایی گشت­های خودرویی پلیس مشخص و اولویت‌بندی شد. هم‌چنین چگونگی جانمایی صحیح براساس اولویت­­ها به‌دست آمد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دست‌افزارهای موبایلی، بازدارندگی رانندگان از ارتکاب تخلف، اثربخشی پلیس راهنمایی و رانندگی،

عنوان انگلیسی Spatial pattern of traffic police patrols(Case study: Central areas of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Traffic police currently use various methods to carry out their inherent missions, including increasing patrol teams and using various equipment. At the same time, it still faces various problems in performing its duties. Therefore, in order to better implement the regulations and the citizens' satisfaction with the performance of the police, it needs to review its working methods and performance. By deploying police car patrols in appropriate places and managing the city's traffic by using surveillance cameras, in the event of traffic disruptions such as vehicle breakdowns or traffic accidents, etc., car patrols can be reduced to a minimum. Possible time to fix the problem.
Method: The research method is descriptive-analytical. To analyze the data, spatial statistics analysis and statistical-graphical methods in the form of GIS have been used. AHP method and Expert Choice software have been used to prioritize the criteria and sub-criteria for locating vehicle patrols.
Results: The results showed that the accident criterion is the most important and the topographic criterion is the least important among other criteria. Also, the fatal accident sub-criterion with a weight of 0.386 had the highest weight and the distance sub-criterion from residential areas had the lowest weight compared to other sub-criteria.
Conclusion: By describing the current situation of police car patrols and identifying its shortcomings, the effective variables in the location of police car patrols were identified and prioritized. Also, how to position correctly based on priorities was obtained.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دست‌افزارهای موبایلی, بازدارندگی رانندگان از ارتکاب تخلف, اثربخشی پلیس راهنمایی و رانندگی

نویسندگان مقاله فرامرز زراعت پیما |
دانشجوی دکتری مدیریت ایمنی ترافیک، دانشگاه علوم انتظامی امین

محمدرضا پورغلامی سروندانی |
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه علوم انتظامی امین

محمد قبادی |
دانشجوی دکتری حمل‌ونقل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_97943_112f632b5444aa3c474f7351337fc35b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات