|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۷۳-۱۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
شبیهسازی و ارائه سیاستهایی برای بهبود ترافیک شهر شیراز |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: سالها است که مدیران حملونقل شهرها بهدنبال راهحلهایی برای کنترل پدیده حملونقل و حل مسئله ترافیک هستند. مسئله حملونقل و ترافیک در زمانهای مختلف در حال تغییر است و استفاده از تجزیه و تحلیلهای ایستا، راهحل مناسبی برای حل مسائل پیچیده و متغیر مانند حملونقل و ترافیک نیست. لذا پژوهش حاضر با هدف شبیهسازی موضوع حملونقل و ترافیک شهری با بهرهگیری از نگرش سیستمی انجام شد. روش: تحقیق حاضر از نوع مطالعات پویاییشناسی سیستم محسوب میشود. بهطورکلی، در مطالعات پویاییشناسی سیستم از روش ترکیبی (کمی و کیفی)، جهتگیری کاربردی و رویکرد استقرایی قیاسی بهره گرفته میشود. در این مطالعه، متغیرهای موثر در ترافیک شهری و مقادیر بهینه آنها با استفاده از روش پویایی سیستم شناسایی و سپس سیاستهایی برای بهبود وضعیت ترافیک ارائه شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر مسئله ترافیک شهری و معرفی سیاستهایی برای بهبود سیستم ترافیک شهری پویا است. متغیرهای مهم شامل: ورود اتومبیلهای جدید، ظرفیت پارکینگها، قوانین بازدارنده، میزان تصادفات، ظرفیت خیابانها و میزان مرگومیر و تولد، در مدل مربوطه وارد و سیاستها تبیین شد. نتیجهگیری: با انجام شبیهسازی و آزمون رفتار سیستم از حیث وضعیت آینده سیستم ترافیک شهری مورد بررسی قرار گرفت. سپس با دخالتدادن سیاستهای مختلف، شرایط متفاوتی در سیستم ایجاد شد تا بتوان به درک بهتری از شرایط لازم برای دستیابی به اهداف این مدل رسید. نتیجه مدل نشان میدهد که افزایش روزافزون ظرفیت خیابانها، پارکینگها، آموزش فرهنگ ترافیک و توسعه زیرساختهای سفرهای درونشهری ضروری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شبیهسازی،
حملونقل،
ترافیک،
تدوین سیاستها، |
|
عنوان انگلیسی |
Simulation and presentation of policies to improve traffic in Shiraz |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Purpose: urban transportation managers have been looking for solutions to solve the traffic problem for years. The problem of transportation and traffic is changing at different times, and the use of static analysis is not a good way to solve complex and changing problems such as transportation and traffic. Therefore, the present study was conducted with the aim of simulating the problem of transportation and urban traffic using a systematic approach. Method: This study investigates the type of system dynamics studies. in general, we use the hybrid method (quantitative and qualitative) in the system dynamics studies, in this study effective variables in urban traffic and their optimal values using the system dynamics method, and then policies have been proposed to improve the traffic situation. Findings: The findings indicate the identification of variables affecting the issue of urban transportation and finally, policies for having a dynamic urban transportation system and traffic were suggested. Important variables included: new car rate, parking capacity, inhibitory rate, accident rate, road capacity, and death and birth rates. Conclusion: With different policies, different conditions were created in the system in order to understand better the conditions required to achieve the goals of this model. The result of the model shows that it is necessary to increase the capacity of roads and parking, traffic culture education, and the development of intra-city travel infrastructure. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
شبیهسازی,
حملونقل,
ترافیک,
تدوین سیاستها |
|
نویسندگان مقاله |
ناصر شهسواری پور | دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه ولی عصر (عج)، رفسنجان، ایران
محمد حسین آزادی | دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد
علی جهانگیری | استادیار مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش، پژوهش، مدیریت و برنامهریزی، تهران
شهلا حیدربیگی | دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش، پژوهش، مدیریت و برنامهریزی، تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_98081_62bfe93d1b9e76cc3dd36e792f2c0169.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|