مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۳۹-۷۲

عنوان فارسی بررسی علل وقوع سوانح ترافیکی در حاشیه کلان‌شهرها
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سوانح ترافیکی و صدمات ناشی از آن، زندگی بسیاری از مردم جهان را تهدید می‌کند و سالانه حدود 250/1 میلیون نفر در جهان در سوانح جاده‌ای کشته و بیش از 50 میلیون نفر دچار آسیب‌های جدی می‌شوند. تحقیق حاضر در راستای تحلیل علل وقوع این سوانح ترافیکی در حاشیه شهرها با تاکید بر متغیر حاشیه‌نشینی در شهر مشهد است.
روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، کیفی از نوع تحلیل محتوای جهت‌دار[1] است. جمعیت مشارکت‌کننده شامل روسا، معاونان و کارشناسان پلیس راهور در امور تصادفات در تهران هستند، که به تعداد 21 نفر و براساس نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. روش گرداوری اطلاعات میدانی و ابزار ان مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری است. در روایی تحقیق از روش محتوایی و پایایی آن بر طبق ضریب توافق درصدی با تاکید بر مدل هفت‌گانه کرسول (1391) انجام شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که برای پیش‌بینی و پیش‌گیری سوانح ترافیکی حاشیه کلان‌شهر مشهد براساس اولویت‌بندی صورت‌گرفته توسط مصاحبه شونده‌ها، آموزش، موتورسیکلت سواران، عابران‌پیاده، پلیس راهور در پیش‌گیری و ایجاد پایگاه‌های مردمی از اهمیت بیشتری در شناسایی مشکلات ترافیکی و علل سوانح ترافیکی حاشیه کلان‌شهرها نقش داشت.
نتایج: نتایج نشان داد که شرایط حاکم بر حاشیه‌نشینی (برای مثال: تراکم محلات و جمعیت، زیرساخت‌ها و مدیریت جامعه شهری) تا اندازه زیادی در وقوع و گسترش سوانح ترافیکی دخیل بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوانح ترافیکی، حاشیه کلان‌شهرها، زیرساخت‌های ترافیکی، تراکم جمعیت، مدیریت جامعه شهری،

عنوان انگلیسی Identify the causes of traffic accidents on the outskirts of metropolitan areas
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Transportation and communication arteries have been the source of many positive and negative events throughout human history. Traffic accidents and the resulting injuries, which threaten the lives of many people around the world and annually about 1.2 million people in the world are killed in road accidents and more than 50 million people suffer serious injuries, including these events It is negative. The present study is in order to analyze the causes of the occurrence of these traffic accidents on the outskirts of cities in 1397 in the city of Mashhad.
Methodology: This research is applied in terms of purpose and qualitative research method (directional content analysis). The statistical population includes all the chiefs and deputies of police experts in accident affairs of the country, who were selected from 21 people based on snowball sampling. The method of gathering field information and its tools are in-depth semi-structured interviews to achieve theoretical saturation. Due to the quality of the work, the analysis method is simultaneously collected, encoded, compressed, isolated and summarized and encrypted. Then by creating the categories, the themes using the software version 18 Max. کیو.دی. It was calculated and analyzed.
Results: Forecasting and prevention, comprehensive management, infrastructure, prevailing conditions in the suburbs and safety are the main causes of traffic accidents in the suburbs of Mashhad and in this regard, some suggestions were presented at the end.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سوانح ترافیکی, حاشیه کلان‌شهرها, زیرساخت‌های ترافیکی, تراکم جمعیت, مدیریت جامعه شهری

نویسندگان مقاله یدالله عربخانی |
کارشناس ارشد مدیریت ترافیک، دانشگاه علوم انتظامی امین

قاسم عرب |
کارشناس ارشد مدیریت ترافیک، مدرس دانشکده علوم و فنون راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم انتظامی امین

محمدباقر سلیمی |
استادیار مدیریت ترافیک، دانشگاه علوم انتظامی امین

محمدرضا حسن زاده |
کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_97942_c98772d1618a240ba49557c802a77d5f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات