راهبرد دفاعی، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۷۷-۱۰۳

عنوان فارسی مقاله پژوهشی: ارائه راهبردهای ارتقای خودباوری در بین کارکنان پایور یکی از سازمان‌های نظامی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف ارائه راهبردهای ارتقای خودباوری در بین کارکنان پایور یکی از سازمان‌های نظامی انجام شده است. در این راستا در گام نخست، نسبت به شناسایی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی) مؤثر در خودباوری کارکنان با بررسی اولیه محققان در سطح سازمان موردمطالعه اقدام و سپس این عوامل از نظر گروه خبرگان پژوهش (شامل متخصصان در حوزه‌‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی و همچنین فرماندهان و مدیران در سطوح راهبردی) بررسی و تعدیل گردیدند. در ادامه پرسشنامه‌ای خبره‌مبنا براساس عوامل شناسایی‌شده تنظیم و بین گروه خبرگانی توزیع گردید تا امتیاز هریک از عوامل را در خودباوری کارکنان مشخص نمایند. در مرحله بعدی بر مبنای نظرهای خبرگان به تعیین میزان امتیاز و وزن هریک از عوامل پرداخته و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و خارجی (EFE) تنظیم گردید. همچنین بر مبنای امتیاز موزون محاسبه شده، به تعیین موقعیت راهبردی سازمان در رابطه با خودباوری کارکنان پایور پرداخته و شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مشخص گردید. در پایان نیز بر مبنای الگوی (SWOT) به تدوین راهبردهای ارتقای خودباوری کارکنان پرداخته شد. نتایج پژوهش منتج به خلق 13 راهبرد برای ارتقای خودباوری کارکنان گردید که در پایان پیشنهادهای اجرایی برای راهبردهای با الویت بالا ارائه شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودباوری، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و خارجی (EFE)، ماتریس تعیین موقعیت راهبردی، الگوی (SWOT)،

عنوان انگلیسی Providing Strategies to Promote Self-Confidence among Personnel of a Military Organization
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with aim of providing strategies to promote self-confidence among personnel of a military organization. In this regard, in the first step, internal factors (strengths and weaknesses) and external factors (opportunities and environmental threats) affecting employees' self-esteem with a preliminary study were identified by researchers at the organization level and then these factors were reviewed and adjusted by the team of research experts (including experts in the fields of psychology and sociology, as well as commanders and managers at the strategic levels). Then, an expert-based questionnaire was prepared based on the identified factors and distributed among the expert team to determine the score of each factor regarding the employees' self-confidence. In the next step, based on the experts' opinions, the score and weight of each factor were determined and the internal factor (IFE) and external factor (EFE) evaluation matrices were adjusted. Also, based on the calculated weighted scores, the strategic position of the organization in regard to the self-confidence of the personnel was determined and the gap between the current and desired situation was identified. Finally, based on the (SWOT) model, strategies to promote employees' self-confidence were developed. The results of the research resulted in the creation of 13 strategies to promote staff's self-confidence. At the end, the executive proposals for each strategy were separately presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خودباوری, ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و خارجی (EFE), ماتریس تعیین موقعیت راهبردی, الگوی (SWOT)

نویسندگان مقاله احمدرضا سنجری |
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری

ناصر عباس‌زاده |
دانشیار دانشگاه افسری امام علی(ع)

بهنام گلشاهی |
استادیار مدیریت منابع انسانی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا


نشانی اینترنتی https://ds.sndu.ac.ir/article_1155_24d03692123008524206a902402862a9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات