|
فصلنامه آموزش مهندسی ایران، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۱۰۳-۱۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل سنجش اثربخشی یادگیری فردی در نظامهای آموزش مجازی با توجه به اثر تعاملی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی نظامهای آموزش مجازی یا الکترونیکی، همانند نظامهای سنتی مبتنی بر حضور فیزیکی، انتقال حداکثر مفاهیم از منابع انتشار یافته و به ویژه از مدرس به دریافت کننده دانش است. بهبود در این فرایند فقط در صورتی امکانپذیر است که میزان دستیابی به هدف یا به عبارتی، اثربخشی فرایند انتقال دانش به شیوه¬ای مناسب و معتبر سنجیده شود. هر چند مدلهای مختلفی برای سنجش اثربخشی آموزش در نظامهای سنتی ارائه شده است، اما نظامهای جدید و مجازی آموزش دارای تفاوتهایی اساسی با گونه های قبلی است که استفاده از آن مدلها را نامناسب می¬سازد. در این مقاله با در نظر گرفتن ویژگیهای خاص نظامهای آموزش الکترونیکی، مدلی برای اندازه¬گیری اثربخشی آنها با تأکید بر سنجش یادگیری، به جای اندازه¬گیری آموزش، توسعه داده شده است. در این مدل عوامل مؤثر بر سطح یادگیری در نظامهای آموزش الکترونیکی مشخص و معادله¬ای اولیه برای تعیین ارتباط آنها استخراج شده است. در نهایت، نتایج اعتبارسنجی مدل ارائه شده به کمک نتایج از بررسی نمونه آماری دانش آموختگان و دانشجویان مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران ارائه شده است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
یادگیری، مجازی، فناوری اطلاعات، اثربخشی یادگیری، |
|
عنوان انگلیسی |
A Model for Measuring Individual Learning Effectiveness (ILE) in the Virtual Training Systems Through Utilization of Interaction Effect |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The main objective of each virtual or electronic training system, like other face-to-face training programs, is to convey the maximum possible concepts from the available resources, especially from a trainer, to the knowledge recipients. Any improvement in this process can be reached just if one can reliably measure the level of the objectives earned, i.e. the effectiveness of knowledge conveyance process. Even though several effectiveness measurement models have been developed for the traditional training systems, the new virtual training programs are basically so different from their predecessors that disqualify those models to some extent. Through focusing on special aspects of virtual training systems, in the present paper a new model for measuring the effectiveness of learning process, instead of training issue is developed and illustrated. First in the model, the factors affecting the learning level in the electronic training systems have been identified in the model and then, the relationships governing between these factors have been defined accordingly. Finally the model has been verified statistically by using data gathered from students and graduates of IUST Virtual Training Center. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد علی شفیعا | mohammad ali استادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی صنایع سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
آرنوش شاکری | آرنوش دانشجوی دکتری، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی صنایع سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijee.ias.ac.ir/article_684_fd0da0d0b52e361c45ed93dd7788ac29.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2115/article-2115-296878.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|