|
فصلنامه آموزش مهندسی ایران، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۶۳-۸۰
|
|
|
عنوان فارسی |
روندهای پژوهش در آموزش علوم و مهندسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
در آموزش علوم و آموزش مهندسی، به عنوان حوزههای جدیدی که زمان زیادی از شکلگیری و تکوین آنها نمیگذرد، عموماً از رویکردها و شیوههای پژوهشی یکسانی استفاده می¬شود. موضوع اصلی این دو قلمرو؛ یعنی «آموزش» که به مقوله یاددهی و یادگیری علوم پایه و علوم مهندسی میپردازد، باعث شده است تا اشتراکات زیادی در روندهای پژوهش رشتههای مذکور وجود داشته باشد. از سوی دیگر، قرابت در ماهیت و محتوای علمی علوم پایه و علوم مهندسی زمینهساز نزدیکی بیشتر این حوزهها در روشهای برنامه¬ریزی درسی، آموزش و ارزشیابی شده است. همه این موضوعات به همراه زیر مجموعههای آنها زمینههای تحقیق مناسبی را برای پژوهشگران این حوزههای جدید علمی فراهم آورده است. در این مقاله با بررسی شیوههای کلی پژوهش در آموزش، به معرفی، تحلیل و تبیین نقاط قوت و ضعف هر یک از رویکردهای بهکار رفته در تحقیقات مربوط به این قلمروهای علمی در آموزش عالی پرداخته شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روشهای پژوهش، آموزش علوم، آموزش مهندسی، پژوهشهای کمی و کیفی، |
|
عنوان انگلیسی |
Research Approaches in Science and Engineering Education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Science education and engineering education as recently established fields employ the same approaches and methods in research. The main theme of these two fields, “education”, which deals with teaching and learning in science and engineering sciences, has led to many similarities in the research approaches of the two fields. Besides, the closeness of nature and scientific content of science and engineering science makes the two fields closer to each other regarding curriculum development, instruction and evaluation methods. All of these provide a lot of areas for researchers in these new fields. In this paper, first we examine general research methods in education and then we define, analyze and explain the strengths and weaknesses of the research methods employed in researches of these fields in higher education |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اصغر سلطانی | دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد رضا نصر | ahmad reza دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijee.ias.ac.ir/article_682_da74121eea7bb326d27bff93d5f84d86.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2115/article-2115-296876.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|