|
فصلنامه آموزش مهندسی ایران، جلد ۱۸، شماره ۷۱، صفحات ۱۰۷-۱۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان بومی و غیربومی دانشگاههای صنعتی (مطالعه موردی: دانشگاههای صنعتی دولتی واقع در شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
کیفیت زندگی تحصیلی، احساس رضایت کلی دانشجویان از کلیت زندگی دانشگاهی است که بر اساس نظریه تسری از بخشهای مختلف تأثیر می پذیرد. این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان بومی و غیر بومی رشته های فنی- مهندسی دانشگاههای صنعتی دولتی شهر تهران به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان کارشناسی است که 214 نمونه به روش خوشه ای و تصادفی انتخاب و داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از پرسشهای آزمون شده در پژوهشهای مشابه و آرای پنج متخصص استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ از طریق پیش آزمون 15 نمونه در حد 86/0 تأیید شده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری مورد نیاز استفاده شده است. کیفیت زندگی دانشجویان به طور معنیداری کمتر از حد متوسط و کیفیت زندگی دانشجویان غیربومی به طور معنی داری بالاتر از کیفیت زندگی دانشجویان بومی ارزیابی شده است. پایین بودن کیفیت زندگی دانشجویان، نشانه ای از ضعف سیاستهای آموزش عالی است. دانشجو یکی از ذی نفعان کلیدی نظام آموزش عالی است و پایین بودن کیفیت زندگی تحصیلی و عدم رضایت او می تواند نقطه آغازی بر انحراف از رسالت، آرمانها و راهبردهای توسعه آموزش عالی و یادگیری باشد. لازم است ابتکاراتی برای ارتقای کیفیت زندگی تحصیلی به مثابه یک معیار اساسی در تصمیم گیریهای آموزش عالی، توسعه داده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of the Quality of College Life of Native & Non-Native Students in engineering higher education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The quality of college life is the overall satisfaction of students with university life as a whole, which based on the spill over theory is influenced by various sections of life. This study is done by the survey method with the aim of evaluating the quality of college life for native and non-native students of engineering courses at Tehran’s public universities of technology. The statistical study was populated by undergraduate students, and based on the Morgan Table, 214 samples were selected using the cluster and random method and the required data collected through a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was verified based on the views of five experts. The reliability was then estimated using the Alpha Cronbach’s index on a pre-test of 15 samples and was found to be about 86 percent. Data analysis has been conducted using the SPSS package and required statistical tests. The quality of college life for all students was evaluated significantly lower than average, and the quality of college life of non-native students was found to be significantly higher than the quality of college life of native students. The low quality of college life shows a weakness in higher education policies. As students are one of the key stakeholders of higher education, a low quality of life and dissatisfaction could be a starting point leading away from the mission, ideals and development strategies of higher education and learning. Therefore, it is necessary to develop initiatives for increasing the quality of life of students as a basic criterion in higher education decision-makings. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا مهدی | استادیار گروه آینده پژوهی و سرپرست آموزش و امور پژوهشی و انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijee.ias.ac.ir/article_31966_8187fe1e49e4244ca863f3b21662d57c.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2115/article-2115-296700.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|